De staking van WSV-personeel gaat weer verder. Vakbond Ver.di heeft aangekondigd dat vanaf dinsdag 23 juli 06.00 uur in elk geval alle sluizen op het Dortmund-Ems-Kanaal, het Weser-Datteln-Kanaal, het Rhein-Herne-Kanaal en het Datteln-Hamm-Kanaal weer dicht gaan. De actie duurt tot vrijdag 26 juli 06.00 uur. Ook de scheepvaart op de Weser, het Mittellandkanaal, de Ems en het Küstekanaal gooien de sluiswachters op slot.
Dit beeld staat de binnenvaart ook deze week weer te wachten. (foto Ver.di)
Het personeel wil een nieuwe cao, met daarin de zekerheid dat er geen gedwongen ontslagen vallen en geen medewerkers tegen hun zin overgeplaatst worden. Als gevolg van de reorganisatie van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung vreest Ver.di dat 3.000 van de 12.000 banen verdwijnen. Zowel Verkeersminister Peter Ramsauer als zijn staatssecretaris Michael Odenwald hebben verklaard dat er geen mensen ontslagen worden, maar die toezegging gelooft de vakbond niet.
Eind vorige week stuurde Ver.di een brief aan Ramsauer met de eis de CAO-onderhandelingen te starten. “De minister heeft het in eigen hand om door een gepast aanbod de stakingsacties overbodig te maken. Wij zijn bereid op elk moment echte CAO-onderhandelingen zonder randvoorwaarden te voeren.” Aldus vakbondsbestuurder Achim Meerkamp in de brief.
Her en der wordt al/nog gestaakt
Koninklijke Schuttevaer meldt op haar site dat her en der al gestaakt werd en wordt. Op de Donau is sluis Jochenstein dicht tot morgenochtend 06.00 uur. Kachlet, Regensburg en Bad Abbach beginnen vanavond weer met schutten, maar stoppen morgenochtend 06.00 uur. Straubing en Geisling schutten vandaag maar tot 14.00 uur. Op het Main-Donaukanaal werd vandaag op de sluizen Kriegenbrunn, Erlangen, Riedenburg en Kelheim tot 14.00 uur juist niet gewerkt.
De vereniging heeft mister Ramsauer afgelopen donderdag een brief gestuurd met het verzoek “al zijn invloed aan te wenden” om er voor te zorgen dat de staking snel stopt zodat de binnenvaart weer haar werk kan doen. De brief was ondertekend door hoofdbestuursvoorzitter Annemarie Jorritsma en voorzitter Martin van Dijk van de Internationale Afdeling. Vooraf was overleg geweest met het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Ze wijzen in de brief op de problematische situatie die de staking voor de binnenvaart veroorzaakt. “De economische schade voor het goederenvervoer en het toerisme op het water kan door deze stakingen onevenredig groot worden. (…) Naast de economische schade op korte termijn dreigt ook een langdurige imagoschade voor onze vervoersvorm.”
EBU
Ook de Europese Binnenvaart Unie roept de betrokken Duitse ministers op zo snel mogelijk alles in het werk te stellen om de vrije en ongehinderde scheepvaart op de Duitse vaarwegen weer mogelijk te maken en zo de aanvoer naar de Europese industrie te garanderen.
Volgens de EBU wordt de catastrofe voor de binnenvaart na de stremmingen door het hoge water vorige maand nog verder verergerd. “De binnenvaartbranche is niet in staat verdere verliezen op te vangen.”