- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSluizen en bruggen Afsluitdijk zijn niet veilig

Sluizen en bruggen Afsluitdijk zijn niet veilig

- Advertentie -

Delen

Er zijn problemen met de bediening van de sluizen en beweegbare bruggen in de Afsluitdijk. Dat schreef minister Cora van Nieuwenhuizen 31 januari aan de Tweede Kamer. In 2016 is de bediening- en besturingsinstallatie bij zowel Kornwerderzand als bij Den Oever vervangen. Nu blijken op beide complexen flink wat gebreken.

Er waren al vermoedens dat de installaties niet goed functioneerden. Ook waren er twijfels of de bediening en besturing voldeed aan de eisen, waaronder die uit de machinerichtlijn.

 

Onbetrouwbaar

RWS heeft in 2018 een onderzoek naar de installaties laten uitvoeren. Daaruit bleek “een groot aantal gebreken op het gebied van de software en technische componenten, met als conclusie dat de veiligheidsfuncties in de machine niet goed geborgd zijn en dus onbetrouwbaar zijn”, aldus de minister van Infrastructuur en Waterstaat in haar brief.

“Dit zou betekenen dat de brug- en sluismeesters er niet op kunnen vertrouwen dat de machine (software- en technische componenten) datgene uitvoert waar de brug- en sluismeesters opdracht voor geven.”

Daardoor kunnen onveilige situaties ontstaan: de bedienmonitor geeft bijvoorbeeld aan dat de brug nog een stuk open staat, terwijl die in werkelijkheid gesloten is. “Door alert menselijk handelen heeft dit niet tot gevaarlijke situaties geleid”, schrijft Van Nieuwenhuizen.

 

Extra bug- en sluismeesters

Op basis van de bevindingen heeft Rijkswaterstaat “acute maatregelen” getroffen, zodat de objecten alsnog veilig bediend kunnen worden, stelt Van Nieuwenhuizen. Zoals het inzetten van extra brug- en sluismeesters en technische waarnemers op de objecten. Ook zijn extra camera’s geplaatst.

Om de sluiscomplexen uiteindelijk aan alle eisen te laten voldoen, is meer tijd nodig. Waarschijnlijk duurt dat anderhalf tot jaar.

Dit voorjaar wordt de (softwarematige) aansturing van een aantal kritische veiligheidsfuncties hersteld. De huidige inschatting is dat de weg en/of vaarweg in deze periode maximaal vijf tot zeven nachten gestremd moet worden. Dan pas ontstaat ook meer zicht op de nog verder uit te voeren werkzaamheden en de tijd die daarvoor nodig is.

 

Aansprakelijk

Rijkswaterstaat onderzoekt nog hoe het proces van oplevering door de aannemer en de acceptatie van het werk heeft plaatsgevonden. De vaarwegbeheerder komt vóór de zomer met een rapport wie aansprakelijk is en hoe Rijkswaterstaat daarmee omgaat.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -