Sluismeesters doen alles om vertraging te beperken bij Houtrib- en Beatrixsluis

0

De oostelijke sluiskolk van de Houtribsluizen is voor groot onderhoud tot april 2011 volledig gestremd voor scheepvaartverkeer. De westelijke sluiskolk blijft beschikbaar. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, zijn tijdens de stremming twee spuikokers tijdelijk beschikbaar voor de beroepsvaart en worden schippers via mobiel internet en een gratis sms-dienst geïnformeerd over de actuele wachttijden.

Schippers kunnen zich voor de sms-dienst aanmelden door een sms met ‘RWS AAN’ te sturen naar 1008. Hierna ontvangen zij ieder uur automatisch een gratis sms-bericht met de actuele wachttijden bij de Houtribsluizen. De actuele wachttijden kunnen ook worden opgevraagd op de mobiele website http://www.rws.nl/mobi.

De Prinses Beatrixsluis. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie)

Ook voor de Prinses Beatrixsluis geldt een stremming. In de periode tot 22 december worden de stortbedden vernieuwd. Tijdens de werkzaamheden is steeds één kolk gestremd. Ook voor deze stremming is een gratis sms-dienst ingesteld. Wie een sms stuurt met ‘RWS Beatrix’ naar 1008 ontvangt gedurende zes uur één keer per uur een sms-bericht met de actuele wachttijden bij de Beatrixsluizen én van de sluizen op de alternatieve routes: de Koninginnesluis en de Zuidersluis op het Merwedekanaal en de Irenesluis bij Wijk bij Duurstede. De actuele wachttijden worden ook vermeld op de mobiele website en op de Twitter-pagina http://twitter.com/Beatrixsluis. De actuele vertraging van de sluizen staat ook op internet: voor de Beatrixsluis en voor de Houtribsluis. 

Spuikokers weinig inzetbaar
De afdelingen Utrecht en Amsterdam van Koninklijke Schuttevaer zijn zeer te spreken over het gebruik van nieuwe media om de schippers te informeren. “Wij zijn nauw betrokken geweest bij het hele voortraject”, vertelt regiovertegenwoordiger Andries de Weerd.
“De sms-service werkt buitengewoon goed. Als je bij de Oranjesluis bent, kun je je reis- en rusttijden erop afstemmen. De stremmingen vallen dan mee. In het uiterste geval moet je twee uur wachten. Maar meestal zijn er nauwelijks wachttijden.”
Wat De Weerd tegenvalt, is het gebruik van de spuikokers. “Vooraf had Rijkswaterstaat al aangegeven dat doorvaart alleen is toegestaan onder strenge voorwaarden, zoals beperkt niveauverschil tussen het Markermeer en IJsselmeer, goed zicht, beperkte diepgang en op aangeven van het bedienend personeel. Kennelijk is het niveauverschil tussen het Markermeer en het IJsselmeer vaak groter dan toegestaan.”

Zes uur wachten
Terwijl de wachttijden bij de Houtribsluizen beperkt lijken te blijven, is dat niet het geval voor de wachttijden bij de Beatrixsluis. “Ik hoor van schippers dat zij soms wel zes uur moeten wachten”, vertelt De Weerd. En ook Peter de Jonge, voorzitter van de afdeling Utrecht, geeft aan dat schippers soms tot zeven schuttingen moeten wachten voor zij aan de beurt zijn. “Rijkswaterstaat doet er alles aan om het te beperken. De Koninginnesluis is bijvoorbeeld opengesteld voor 110 meter-schepen. Maar het kan tot de Kerst best verder oplopen.”
Volgens De Jonge is het in zijn tijd als schipper nooit voorgekomen dat hij zo lang moest wachten bij de Beatrixsluis.

De Houtribsluis. (foto’E.J. Bruinekool Fotografie)

Vol lof
Laurens Minderhoud, schipper van de Presto, een 110 meter-schip, is een van de schippers die last heeft van de stremmingen. “Ik vaar een dienst van Rotterdam naar Beverwijk met containers en ben net 3-laags geladen door de Koninginnesluis gegaan. Ik kom nu met twee uur verlet aan in Beverwijk. Had ik voor de Beatrixsluis moeten wachten, dan had ik zes uur vertraging gehad. Zoiets is voor mij ronduit desastreus.”
Minderhoud is vol lof over de sluismeesters. “Zij doen echt alles om de vertraging zoveel mogelijk te beperken. Ik ben net door Vreeswijk gevaren met drie 110 meter-schepen. Dat gaat nog net.”

Andere schippers worden bij de Beatrixsluis geconfronteerd met stremmingen tot zelfs negen uur. Toch zijn ook zij vol lof over de medewerkers van Rijkswaterstaat. “Ze bellen zelfs naar de andere sluis om te zorgen dat ik daar direct terecht kan als ik via Hagestein omvaar”, vertelt een van de schippers. “Ze doen echt alles om ons te helpen.”

(Evert Bruinekool)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.