Komende weken werkt Rijkswaterstaat aan Sluis Weurt om het aandrijfmechanisme van de Waaldeur van de westkolk te repareren. Naar verwachting is vanaf 31 januari 2021 de volledige capaciteit van de westsluis weer beschikbaar voor de scheepvaart.
Afgelopen oktober is tijdens reguliere inspecties een defect gevonden in het aandrijfmechanisme van de Waaldeur van de westkolk. Rijkswaterstaat heeft de Waaldeur vervolgens omhoog gezet voor onderzoek en reparatie.
Schutten
Dankzij gebruik van de middendeur van de westkolk kunnen schepen tot 110 meter lengte met een maximale doorvaarhoogte van 16,50 meter boven NAP blijven schutten in de westkolk. Dit kan ook tijdens de reparatie aan het aandrijfmechanisme.
Tijdens de herstelperiode moet de kolk twee dagen volledig worden gestremd. Rijkswaterstaat zal de scheepvaart daarover zo spoedig mogelijk informeren.
Daarnaast is de oostsluis van Sluis Weurt met de lange kolk beschikbaar, zodat ook lange schepen de sluis kunnen passeren.
Bedrijfszekerheid
Rijkswaterstaat heeft de verschillende oplossingen voor reparatie besproken met BLN-Schuttevaer. Er is samen gekeken naar betrouwbaarheid, kosten en een veilige beschikbaarheid van de sluis. Daaruit is een oplossing gekomen die volgens Rijkswaterstaat een grote bedrijfszekerheid geeft en een lange levensduur van het hijsmechanisme van de Waaldeur.
In nauw overleg met de aannemer kunnen de herstelwerkzaamheden in acht weken worden gerealiseerd. Hierdoor is sluis Weurt vanaf 31 januari 2021 weer volledig in bedrijf, belooft Rijkswaterstaat.