Maandag 15 april begint aannemer Istimewa Elektro aan de vervanging van de deuren van Sluis II in het Wilhelminakanaal. De klus is onderdeel van de onderhoudswerkzaamheden die tot eind oktober 2024 aan en bij de Tilburgse sluis worden uitgevoerd. De sluis is daardoor lange tijd buiten gebruik.
Het vervangen van de sluisdeuren is een van de grote ingrepen. De deuren zijn in slechte staat en dringend aan vervanging toe. Dat kan niet wachten tot Sluis II over een aantal jaar volledig herbouwd wordt om hem voor grotere schepen geschikt te maken.
Het werk aan de deuren duurt tot en met 31 mei. Tot dan is Sluis II volledig gestremd voor de scheepvaart.
Damwanden vervangen
Als de nieuwe sluisdeuren hangen, gaat aannemerscombinatie Hakkers-Beens de damwanden rondom Sluis II vervangen. Dit gebeurt in de periode juni-september. De scheepvaart krijgt dan te maken met tijdelijke stremming en zal moeten omvaren.
De huidige betonnen damwanden zijn aan vervanging toe, omdat ze verouderd zijn. Hierdoor zouden taluds en bermen kunnen verschuiven. “Onveilige situaties als deze willen we voorkomen en daarom plaatst de aannemer nieuwe stalen constructies”, legt Rijkswaterstaat uit. “Zo blijft het Wilhelminakanaal nog lange tijd veilig voor de scheepvaart en voor de gebruikers van omliggende wegen en paden.”
Bruggen
Als de sluisdeuren en damwanden zijn vervangen, zijn de bruggen Lijnsheike en Heikantsebaan aan de beurt. Rijkswaterstaat laat de hoofddraagconstructies opknappen en de slijtlagen en het beton herstellen.
Hier zal de scheepvaart maar beperkt hinder van ondervinden. Wel zijn de bruggen afgesloten voor wegverkeer. Ze worden namelijk uitgehesen en elders hersteld.
Kijk voor meer informatie op de projectpagina van Rijkswaterstaat.