Sluis Amerongen is weer in gebruik na renovatiewerkzaamheden. Sinds maandagochtend 7 mei 6.00 uur kan de scheepvaart weer gebruik maken van de sluis.
De werkzaamheden aan de sluis hielden onder andere in het vervangen van de elektrotechnische installaties, het vervangen van de bewegingswerken van de sluisdeuren, betonreparaties en het geschikt maken van de sluis voor centrale bediening.
Rijkswaterstaat renoveert de drie stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek. Een van de onderdelen van het project behelst de sluizen. Dat betekent dat de sluizen in Driel, Amerongen en Hagestein de komende jaren ook aan de beurt komen.
Sluis Hagestein is de volgende sluis die gestremd wordt: van 24 september tot en met 16 december 2018. Sluis Driel volgt in het voorjaar van 2019. Het scheepvaartverkeer moet tijdens de stremmingsperioden omvaren via de Waal.
Centraal bedieningsgebouw
De totale renovatie van de drie stuwcomplexen bestaat uit het vervangen van technische installaties en beweegbare delen van stuwen en sluizen, het repareren van de betonconstructies in sluizen en stuwen, en het schilderen van de complexen.
Ook realiseert Rijkswaterstaat in Amerongen een centraal bedieningsgebouw van waaruit het de drie stuwcomplexen centraal gaat bedienen. De renovatie is naar verwachting eind 2019 afgerond.
Rijnkanalisatie
Om de Nederrijn en Lek beter bevaarbaar te maken, is in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw een grootscheepse Rijnkanalisatie uitgevoerd. Met het stuwcomplex in Driel regelt Rijkswaterstaat de afvoer van rivierwater over de Nederrijn en Lek en de IJssel en voorziet zo het IJsselmeer, het grootste zoetwaterbekken van Nederland, van voldoende water. De stuwcomplexen Driel, Amerongen en Hagestein zorgen samen ook voor voldoende waterpeil op de IJssel, Nederrijn en Lek en daarmee voor een vlotte en veilige scheepvaart.
Deze maatregelen droegen ook bij aan een goede (drink)watervoorziening in Midden- en Noord-Nederland. In een tijdbestek van tien jaar zijn de drie stuwcomplexen in gebruik genomen: Hagestein in 1960, Amerongen in 1965 en Driel in 1970.