Shell heeft een contract getekend voor de charter van twee nieuwe, volledig op LNG draaiende binnenvaarttankers. Dat heeft de oliemaatschappij vandaag bekend gemaakt. Het gaat om de LNG Greenstream Tankers die Peters Shipyards momenteel in Kampen bouwt en die door Interstream Barging zullen worden geëxploiteerd.
Zo komt de LNG Greenstream Tanker eruit te zien. (illustratie Peters Shipyards)
Emissienormen
De 110 meter lange schepen gaan op de Rijn varen en zijn vanaf 2013 in charter bij Shell. Deze eerste gasolievrije tankers zijn een nieuwe toevoeging aan de bestaande Shell-binnenvaartvloot en gaan in Nederland, Zwitserland en Duitsland varen. Het eerste schip wordt naar verwachting komend voorjaar opgeleverd.
Grahaeme Henderson, Shells vice-president Shipping, markeerde de start van de bouw door symbolisch de kiel van het eerste schip te leggen. Hij zei: “Shell ziet reële groeimogelijkheden voor LNG als brandstof voor de Europese kust- en binnenvaart. LNG kan rederijen helpen om aan strenge emissienormen te voldoen, die binnenkort ook voor de Rijnvaart gaan gelden.”
Grotere rol voor LNG
De schepen kunnen genoeg LNG-brandstof bunkeren om zeven dagen te varen. Dat betekent dat ze het traject van Rotterdam naar Basel en terug halen zonder bij te hoeven tanken. Een van de opvallende zaken in het ontwerp is dat het stuurhuis aan de voorkant van het schip zit. Dat zorgt voor een betere trim, een efficiëntere voortstuwing en beter zicht.
Shell studeert op diverse manieren om de efficiëntie van zijn Rijnvloot te verhogen. Het bedrijf noemt het waarschijnlijk dat “LNG-schepen een grotere rol gaan spelen in de algehele mix, maar ook kan het brandstofverbruik van de huidige schepen worden verbeterd. In het kader hiervan monitort Shell het brandstofverbruik van alle door haar gecharterde binnenvaarttankers, met als doel de operationele efficiëntie te vergroten.”