Eind maart begint de Asara van Rijfers River Cruises BV aan haar eerste reis. Het passagiersschip wordt bemand door Rivertech, dat steeds op zoek is naar goede kapiteins, matrozen en machinisten. Werken in de cruisevaart kan veel voldoening geven. Wat is er mooier dan een warm applaus te krijgen tijdens het captain’s dinner?
De Asara is naast de Filia Rheni en de Regina Rheni het derde schip in de vloot van Rijfers River Cruises. Het schip is turnkey opgeleverd door scheepswerf Vahali in Gendt. Het schip neemt 190 (Duitse) gasten mee. De eerste passagiers schepen eind maart in.
Ontspannen reizen
De Asara heeft grote hutten met een Frans balkon en mooie vaste bedden. Er is een sauna aan boord, een whirlpool en een ruim zonnedek met een bar en twee ingebouwde barbecues. In de grote lounge met bibliotheek staat een elektrische open haard. Ook staan overal schermen opgesteld, zodat men bij optredens aan boord op diverse locaties kan meegenieten.
Het interieur is ontworpen door een architectenbureau uit Hamburg dat voor veel zeecruiseschepen het binnen-design heeft verzorgd. De Hamburgse architecten gingen voor het eerst aan de slag met een cruiseschip voor de binnenwateren. De vertaalslag is goed gelukt. Met haar moderne, lichte en sfeervolle interieur is de Asara een opvallende verschijning op de rivieren.
Gastronomische afwisseling
Voor gastronomische afwisseling zorgt de combinatie van een groot restaurant voor 190 gasten voorop en een klein restaurant voor 34 personen achterop. Johan Rijfers: “Iedere gast krijgt tijdens de reis de gelegenheid om een keer in het kleine restaurant te eten. Men heeft er een prachtig panorama en de kok staat in een open keuken. Een bijzondere culinaire ervaring.”
Dankzij de moderne behandelingsinstallatie voor afvalwater gaat op de Asara geen druppel vet of vuil water over boord. Goede isolatie zorgt voor een aangenaam binnenklimaat en reduceert het geluid. De hoofdmotoren en z-drives staan in een apart ‘bootje’ op rubber waar lucht doorheen geblazen wordt. Hierdoor is het trillingsniveau minimaal.
Rivertech
Rijfers levert via zijn bedrijf Rivertech de bemanning voor de Asara: 43 hotelmedewerkers en 9 nautische medewerkers. Rivertech legt zich toe op het nautisch en technisch management voor alle typen passagiersschepen. De dienstverlening omvat naast het leveren van bemanning ook begeleiding van onderhoud, verbouwing en vernieuwing en het regelen van ligplaatsen.
Alleen de catering verzorgt Rivertech niet. Een grote klant is Ama Waterways; Rivertech bemant voor deze cruiserederij zestien schepen. Sinds 2015 is Rivertech gevestigd in een nieuw kantoorpand met opslagruimte in Arnhem. Het team wordt binnenkort uitgebreid van tien naar twaalf medewerkers. Daarmee blijft Rivertech in de pas met de groei in de Europese cruisevaart.
Kapiteins en machinisten
De afgelopen jaren zijn er in de Europese passagiervaart zo’n dertig nieuwe schepen per jaar bijgekomen. Het is een bloeiende sector die volop ontwikkelt en innoveert. Naast de traditionele cruiseconcepten voor een wat ouder publiek mikt de branche ook op jonge mensen en families. Er komen dan ook regelmatig nieuwe cruiseformules bij.
Tegen deze achtergrond is Rivertech altijd op zoek naar goede kapiteins, matrozen en machinisten. Een deel van de instromers is afkomstig uit de vrachtvaart. Ze worden door Rivertech professioneel begeleid bij de overstap naar de cruisevaart. “Wij hebben drie corporate kapiteins die nieuwe kapiteins inwerken”, aldus Rijfers. “Alle aspecten komen aan bod. Na slechts enkele maanden kunnen nieuwkomers zelfstandig aan de slag.”
De eerste vereiste voor kandidaat-kapiteins is dat ze veilig en goed kunnen varen met een 135 meter-schip. Ook een verzorgd voorkomen en een vlotte omgang met mensen zijn belangrijk.
Rijfers: “Als kapitein op een cruiseschip ga je op reis met veel gasten en een grote crew. Je moet het leuk vinden om een babbeltje te houden en informatie te verstrekken. De voertaal is meestal Engels. Hiervoor bieden we taaltrainingen aan.”
Trainingen
“In het voorjaar komen al onze machinisten, kapiteins en matrozen naar Arnhem voor een scholing van twee weken. Naast veiligheidsinstructies bieden we een opfriscursus EHBO aan, een medische keuring en training in de omgang met mensen. Matrozen krijgen een training in het werken met perslucht en machinisten een technische training. Diverse bedrijven stellen zich tijdens de bijeenkomst voor. Ieder jaar komen er nieuwe facetten bij. Zo bieden we vanaf dit jaar ook training op het gebied van veiligheid en security.”
Vrijwel alle medewerkers van Rivertech hebben een vast contract. “We werken weinig met losse mensen. We zijn wel op zoek naar opstappers, gepensioneerden die hun hele leven gevaren hebben en over de juiste patenten beschikken. Dankzij hun inzet hebben we steeds het juiste aantal patenthouders aan boord en voldoen we aan de regelgeving. Ze ontvangen van ons een dagvergoeding.”
Vrijetijdsregeling
Naast een goed salaris en professionele begeleiding biedt Rivertech de personeelsleden alle ruimte voor rust en vrije tijd. “We hebben diverse vaarregimes: 4 op/2 af, 4 op/4 af en zelfs 2 op/2 af. Daar houden we ons strikt aan. We zetten liever een freelancer in dan dat we aan de vrije tijd van onze mensen komen.”
Veel medewerkers zijn dan ook al jaren in dienst bij Rivertech. Vier kapiteins zijn er al bij sinds de oprichting van het bedrijf, ruim tien jaar geleden. Rijfers: “Dit heeft wellicht ook te maken met de charme van het vak. Wat is er leuker dan tijdens het captain’s dinner een warm applaus te krijgen?”