De Sandoyne Lass is een 1507 Utility Vessel voor viskwekerijen in Schotland. Het is een werkschip met een hoog laadvermogen en een groot werkdek. Een combinatie die het type geliefd maakt bij viskwekers. De bouwcombinatie Bijlsma Wartena en Nauplius Workboats leverde deze maand het werkschip af aan Scottish Sea Farms.
In 2015 ontstond het ontwerp voor het 1507 Utility Vessel naar aanleiding van diverse gesprekken tussen de bouwcombinatie en de viskwekers. Het schip is 15,50 meter lang, 7,32 meter breed en heeft een diepgang van 2,00 meter.
De Sandoyne Lass is de derde in de reeks, maar ook weer onderscheidend. Richard Darbyshire, regionaal productiemanager van Orkney, vertelt: “Het manoeuvreergedrag en de indeling van het schip maken het een perfect schip voor de weersomstandigheden die we vaak in Orkney hebben.”
Verbrandingstoilet
De Sandoyne Lass is een stevig en zeer zeewaardig vaartuig, met een rustig zeegedrag, gemaakt voor de zalmkwekerijen in het noordwesten van Schotland. Een gebied dat berucht is vanwege het zware weer, doordat de Atlantische Oceaan er binnenrolt.
Voor Scottish Sea Farms zijn er aanpassingen doorgevoerd op milieugebied, aan de uitrusting en de constructie. Darbyshire vertelt verder: “We hebben de werf verzocht om een Cinderella-verbrandingstoilet toe te passen. Hierdoor komen er geen menselijk fecaliën in het water bij de viskwekerijen om zo te voldoen aan de hoogste voedselhygiëne-eisen te voldoen. Tevens hebben wij de werf verzocht om hydraulische aansluitingen op het dek aan te brengen zodat ook voersystemen op dek gebruikt kunnen worden. Veilig werken is voor ons belangrijk; zodoende hebben we voetbedieningen laten installeren bij de kaapstander om het risico op beklemming te verkleinen.”
Daarnaast is de schroefasinstallatie aangepast. Die is nu met watersmering uitgevoerd. Eveneens is de constructie aangepast, waardoor het geluid en het trillingsniveaus nog lager zijn geworden.
Simpel en degelijk
De kop is relatief zwaar geconstrueerd om de zware golven te kunnen weerstaan. Door deze aanpassingen is het laadvermogen op het grote werkdek van 60 m2 hoger uitgekomen: er kan nu 37,5 ton met het zwaartepunt op één meter boven het dek geladen worden.
De wens van Scottish Sea Farms is varen met een degelijk en toch eenvoudig schip dat aan hun wensen en omgevingsspecifieke eisen is aangepast. De uitrusting en inrichting van het schip zijn aangepast aan de behoeftes van de gebruiker. Hierdoor is het schip nog beter inzetbaar.
Tijdens de bouw is bijzondere aandacht besteed aan het zo onderhoudsvriendelijk mogelijk bouwen, waarbij als stelregel is gehanteerd: simpel en degelijk. Dat levert in de toekomst besparingen opt in de onderhoudskosten. Het schip is breed inzetbaar en ook goed te gebruiken als algemeen werkschip, duikplatform en in de waterbouw of offshore.
Rond en glad
Volgens Richard Darbyshire heeft het 1507 Utility Vessel veel voordelen voor de viskwekerijen. Alles is zoveel mogelijk rond en glad afgewerkt. Er mag immers geen net scheuren, of ergens achter blijven haken. Er mag al helemaal geen vuil aan dek blijven zitten; er wordt immers voor de voedingsindustrie gewerkt.
Aan stuurboord en in de achtersteven van het schip zitten deuren in de verschansing om het werk bij de kwekerijen makkelijker te maken. Op het achterdek staat een HS Marine AK30 HE4. Tijdens hijswerkzaamheden met deze kraan krijgt het schip een hellingshoek van minder dan 7 graden.
Nauplius Workboats is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het ontwerp van deze schepen. Bijlsma Wartena is verantwoordelijk voor de bouw en de oplevering. Beide bedrijven hebben ruime ervaring in de internationale scheepsbouw.