Na ‘Blauw’ vaart nu ook ‘Groen’  

0
(foto Media Creators)

Na blauw is er nu ook groen. We hebben het over de Den Bosch Max: de zusterschepen die speciaal ontworpen zijn voor de containerdienst op de Brabantse hoofdstad. De schepen zijn namelijk 90 meter lang en 11,50 meter breed. Ze passen daarmee precies in Sluis Engelen, die bepalend is voor de route naar de Bossche containerterminal.

Dankzij het speciale ontwerp kunnen de Den Bosch Max Blauw en Groen 132 TEU meenemen. 24 meer dan de schepen die eerst werden ingezet.

Maximaal

Vlak vóór de Kerst van 2020 kwam de Den Bosch Max Blauw in de vaart. Begin februari volgde het zusterschip: de Den Bosch Max Groen. De geslaagde proefvaart was op 4 februari.

De schepen zijn eigendom van de bv Den Bosch Max, een joint venture van logistiek dienstverlener Nedcargo en inland terminaloperator BCTN. Ze zijn gebouwd voor de containerlijndienst tussen Rotterdam en de BCTN-terminal in Den Bosch. De kleuren in de scheepsnamen verwijzen naar de huisstijl van BCTN. Het blauw daarin staat voor water en het groen voor duurzaamheid.

Het ‘Max’ in de naam slaat op het streven naar maximale reductie van emissies en maximale intake van het aantal containers, zoals CEO Joop Mijland van BCTN vorige maand in deze krant uitlegde.

Huiswerf

De casco’s zijn gebouwd in China. De afbouw vond plaats bij wat inmiddels de huiswerf is van Nedcargo en BCTN: Concordia Damen in Werkendam. De aandrijving gebeurt met thrusters: L-drives van Veth Propulsion. Nu varen de Den Bosch Max Blauw en Groen nog dieselelektrisch, maar ze zijn zó ontworpen dat ze in de toekomst eenvoudig kunnen overschakelen op batterijen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.