De actievoerende schippers die circa veertien dagen bij de Volkeraksluizen hebben stilgelegen, hebben eventuele acties afgeblazen. Ze vertrouwen erop dat de Nederlandse overheid het voorbeeld van België volgt een maatregelen neemt tegen de crisis.
Dat schrijft Sunniva Fluitsma, voorzitter van de ASV, in een brief aan minister Schultz van Haegen. Ze verwachten dat zij “de zaak serieus zal oppakken, en [hebben] in afwachting daarvan vooralsnog de verdere actie afgeblazen.”
Protocol
In het protocol is het volgende afgesproken:
1. Aanmelding van de crisis door het Belgische ministerie.
2. Het ontwerpen van een Koninklijk Besluit dat mede verantwoordelijkheid prijsdumping in de binnenvaart strafbaar stelt voor opdrachtgevers en tussenpersonen.
3. Een onderzoek naar de concurrentiepositie van Belgische schipper-eigenaren ten opzichte van hun Europese collega’s.
4. Een evaluatie van de bedrijfseconomische haalbaarheid van de technische voorschriften voor bestaande schepen.
Maandag 29 april maakte de Nederlandse BinnenvaartBrancheUnie bekend dat zij achter het Belgische akkoord staat.
Steun
“De Algemeene Schippers Vereeniging ASV steunde de acties van af het begin en was mede verantwoordelijk voor het gesloten akkoord, zij is dan ook verheugd met de bijval van de BBU", aldus Fluitsma. De ASV roept de minister op snel uitvoering te geven aan de wensen van de binnenvaartorganisaties, “waarbij de ASV verwijst naar de plannen (hoe om te gaan met de crisis in de binnenvaart) op een eerder moment door de ASV ingediend die hier naadloos op aansluiten. Wij zien dan ook vol verwachting op een korte termijn een uitnodiging hieromtrent tegemoet zodat de hele binnenvaartsector hier in zal kunnen samenwerken.”