De BinnenvaartBrancheUnie is blij met het akkoord dat de Belgische binnenvaartorganisaties 24 april sloten met de Belgische regering. Het BBU-bestuur meldde maandag 29 april wat zijn standpunten zijn over de vier onderdelen.
“De BBU was en is voor aanmelding van de crisis zodat daarmee effectief maatregelen kunnen worden genomen om het huidige ontbrekende evenwicht tussen vraag en aanbod te herstellen. De BBU is verheugd over het feit dat de Belgische autoriteiten inmiddels hebben aangegeven de crisis aan te melden, zoals Nederland in 2009 op ons verzoek al deed. De Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu zal (mede met de onderbouwing die NEA/Panteia in opdracht van de BBU heeft gemaakt) zich inzetten om andere lidstaten te bewegen de crisis aanmelding te steunen.”
Prijsdumping
Over het plan om prijsdumping tegen te gaan – staatssecretaris Melchior Wathelet van Mobiliteit heeft toegezegd daar een wet voor te maken – is de BBU positief. “Invoering via de EU is naar het oordeel van de BBU de juiste weg. De BBU adviseert dat, als de Belgische Gewesten contact opnemen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (zoals afgesproken is in het Belgische protocol), het ministerie de voorstellen positief tegemoet zal treden.”
De BBU staat ook achter het voorgenomen onderzoek naar de concurrentieverhoudingen. “Hoewel de lidstaten op het gebied van belastingheffing, sociale lasten en ondernemersfaciliteiten autonoom zijn is een level playing field voor een internationale bedrijfstak onontbeerlijk.”
CCR-eisen
Het vierde punt gaat over de nieuwe, zwaardere technische eisen die de CCR stelt. “De BBU ondersteunt het initiatief van de Belgische autoriteiten waarin zij de bedrijfseconomische haalbaarheid van de technische voorschriften voor bestaande schepen zullen evalueren. De BBU is van mening dat nut en noodzaak van de overgangsbepalingen niet of nauwelijks zijn aangetoond. Een en ander is beschreven in het Beleidsplan van de BBU.”