Schepen nog steeds niet verlost van fosfinelading – nu wachten in Lelystad

0

Na een hoop gedoe leek alles geregeld: de drie fosfineschepen zouden bij het IJsseloog in het Ketelmeer van hun giftige lading worden ontdaan. Maar de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek gaf geen vergunning voor het overslaan van de tarwe, om zo het fosfinegas te laten vervliegen. Inmiddels liggen de schepen in Lelystad, te wachten op wat nu gaat gebeuren.

De lading bevat te hoge concentraties fosfine. De tarwe is afkomstig uit Polen en was in Oss vanuit een trein overgeladen op de drie schepen. Toen dat ontdekt werd, waren de schepen al onderweg of op hun losbestemming. Ze werden vervolgens stilgelegd en de bemanningen gecontroleerd op eventuele gezondheidsschade.

Geen vergunning

Na moeizaam overleg tussen overheden, Inspectie SWZ, de ladingeigenaar, de bevrachter en de schippers zouden de schepen bij het IJsseloog van hun lading worden ontdaan. Door het overslaan in andere schepen, zou het gifgas vervliegen, zo was de bedoeling. Daar stak de Provincie Flevoland een stokje voor: er kwam geen toestemming. Dat was, zo lijkt achteraf duidelijk te zijn geworden, geen verrassing. Toch werden de schepen alvast op weg gestuurd.

De Imatra was uit Zwolle al bij het IJsseloog gearriveerd, de Coby en Semper Spera waren respectievelijk uit Utrecht en Veghel onderweg, begeleid door Rijkswaterstaat en met gassingsleiders aan boord. Toen bleek dat de plannen waren veranderd, moesten ze naar Lelystad. De Imatra en de Semper Spera zijn daar alle drie gearriveerd. Onduidelijk is of en waar de lading alsnog wordt overgeslagen, of dat gewacht wordt tot het fosfinegehalte voldoende gedaald is.

Gesold

De ASV is boos over de gang van zaken en vindt dat er met de schippers gesold wordt. Met name Rijkswaterstaat moet het, in een bericht op Facebook, ontgelden: “Uit het besluit van de provincie bleek dat er al eerder een negatieve reactie was gekomen op het voornemen van Rijkswaterstaat. En dat was op hetzelfde moment als tegen de schippers is gezegd dat alle overheidsorganen akkoord zouden zijn en er dus richting Ketelmeer gevaren kon worden.

Want op 6 augustus, 4 dagen eerder dus, heeft de omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek aan Rijkswaterstaat een preventieve last onder dwangsom opgelegd in verband met het voornemen om in de werkhaven van het baggerdepot IJsseloog de lading (graan) van een drietal binnenvaartschepen over te laden met als doel de lading te ontdoen van een teveel aan fosfinegas.”

Koude kermis

Vervolgens heeft Rijkswaterstaat om eenmalig toestemming verzocht. Zonder resultaat.

“Rijkswaterstaat wist dus dat de kans groot was dat er geen toestemming verleend zou worden maar heeft de schippers in de waan gelaten dat alles in orde en geregeld was”, aldus de ASV. “Maar de OFGV heeft die toestemming niet verleend. Waarna de schippers dus weer van een koude kermis thuiskwamen. Zij moesten dan maar in Lelystad gaan liggen. Wat wordt er gesold met de schippers. En waarom toch?”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.