De twee enorme sluisdeuren van samen 60 ton zijn deze week op hun plek teruggehangen in de sluis van Schijndel. Het was de laatste grote klus van de bedrijven Mammoet en SPIE Nederland in deze periode.
De stremming heeft drie weken geduurd. Het zag ernaar uit dat de binnenvaart vanaf maandag 26 oktober weer via de Maas en het Máximakanaal naar de Veghelse haven zou kunnen varen. Maar de werkzaamheden gingen voortvarend, zodat SPIE de sluis vrijdag 23 oktober om 14.30 uur al kon vrijgeven voor de scheepvaart.
Versleten scharnieren
Met een duwboot en een ponton werden de gereviseerde sluisdeuren vanuit de werkplaats in Sliedrecht naar de sluis in Schijndel gevaren. Het scharnierwerk van de deuren is in de afgelopen weken geheel vernieuwd.
Bij een inspectie door Rijkswaterstaat was gebleken dat de scharnieren veel eerder versleten waren dan was voorzien. Het ligt in de bedoeling dat deze week de aandrijving en de werking van de deuren getest zullen worden.
Drie weken dicht
De sluis bij Schijndel is drie weken dicht geweest voor de scheepvaart. Rijkswaterstaat had in overleg met BLN-Schuttevaer een omvaarroute ingesteld. Die was voor grotere schepen echter niet geschikt. De sluis bij Helmond werd tegelijkertijd aangepakt om de overlast zo klein mogelijk te houden.
De oude deuren worden door het bedrijf Mammoet op de duwboot gehesen en naar Sliedrecht vervoerd om ze daar te vernieuwen. Als ze onder handen genomen zijn, keren ze in januari weer terug naar Schijndel. Dan worden de twee sluisdeuren van de sluis aan de Veghelse kant vervangen. De scheepvaart moet dan wederom rekening houden met een stremming van drie weken.