Schade bedrijven Oost-Brabant door sluiting sluis Schijndel

0

Bedrijven die gevestigd zijn in Veghel en aan de Zuid-Willemsvaart worden gedupeerd als Rijkswaterstaat over enige maanden de sluis in Schijndel een grote onderhoudsbeurt geeft. De Zuid-Willemsvaart gaat dan dicht voor het scheepvaartverkeer. Met name de overslagterminal in Veghel, die eigendom is van Van Berkel Logistics, is afhankelijk van het vervoer over water in dit deel van Brabant.

Het overslagbedrijf vervoert jaarlijks dertigduizend containers per schip van en naar Veghel en onderhoudt lijndiensten met de Rotterdamse zeehaven. Opgeteld bij de aan- en afvoer van andere bedrijven gaat het om tientallen schepen die niet langs Den Bosch naar Veghel kunnen varen en omgekeerd.

Rijkswaterstaat gaat dit jaar in oktober en volgend jaar in januari de sluis in Schijndel renoveren. In oktober pakken ze de sluisdeuren aan de kant van Den Bosch aan. In januari gebeurt dat met de sluisdeuren aan de kant van Veghel. Rijkswaterstaat zet dan reservedeuren in. Ook de ophanging van de deuren wordt vernieuwd. De planning van Rijkswaterstaat geeft aan dat de sluis in Schijndel dicht zal zijn van 5 oktober tot 26 oktober en van 11 januari 2021 tot 1 februari.

Veghel

Directeur Michel van Dijk van Van Berkel Logistics ergert zich aan de vele stremmingen, die de kanalen in Oost-Brabant teisteren. Vorig jaar kreeg het overslagbedrijf te maken met herstelwerkzaamheden aan sluis Empel in het Maximakanaal. Het bedrijf was toen ook niet bereikbaar en was gedwongen alle activiteiten via de vestiging in Cuyk te laten lopen. Van Dijk hierover: ”Onze overheid heeft het altijd over betrouwbare vaarwegen. Maar de lange sluitingen van onze vaarweg gaan ons bijzonder veel schade opleveren. De sluiting van sluis Schijndel brengt een schadepost voor ons bedrijf mee van zeker een half miljoen euro.”

Ook andere bedrijven in Veghel en omgeving ondervinden ernstig nadeel van de sluiting van sluis Schijndel. Bijvoorbeeld het internationale bedrijf Agrifirm, die per jaar ettelijke honderdduizenden tonnen veevoeder exporteert naar Europa, Zuid-Amerika en Azië. Zo ook betoncentrales: Prefab, Melin en Heesakkers Beton BV. En mengvoederbedrijven als Franssen-Gerrits, Victoria en Jan van Heeswijk Veghel.

Rijswaterstaat heeft een alternatieve vaarroute gepresenteerd, die schippers tijdens de komende stremmingen op de Zuid-Willemsvaart kunnen nemen: via het Wilhelminakanaal en Zuid-Willemsvaart en via het Kanaal Wessem-Nederweert. Maar grote binnenvaartschepen kunnen niet op de genoemde kanalen varen. Containerschepen met vaarklasse IV zoals die van de Inland Terminal Veghel, hebben hier niets aan.

door Noud van der Zee

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.