Met de vrijgave van het laatste stuk tussen Hilpoltstein en Berching werd 25 jaar geleden het Main-Donau-kanaal opengesteld voor de binnenvaart. Het goederenvervoer over het kanaal ligt ruim boven de prognoses van destijds. Toch toonden binnenvaartvertegenwoordigers zich tijdens de festiviteiten rond het jubileum bezorgd: de aangekondigde verlaging van de spoortarieven in Duitsland zet de sector zwaar onder druk.

Na een bouwtijd van 32 jaar konden binnenschepen vanaf 25 september 1992 via het Main-Donau-kanaal dwars door Europa varen: van Rotterdam tot aan de Zwarte Zee. Om dat te vieren maakten Hans-Heinrich Witte, voorzitter van de Duitse vaarwegbeheerder, en Guido Zander van het WSA in Neurenberg onlangs een vaartocht met gasten op het kanaal. Ze onderstreepten het belang van de vaarweg. Zo zijn in de Beierse havens tussen Aschaffenburg en Passau zo’n 40.000 banen direct of indirect afhankelijk van het kanaal.

 

Meer lading dan verwacht

Jaarlijks vervoeren binnenschepen circa 6,7 miljoen ton goederen via het Main-Donau-kanaal, met een uitschieter tot 9 miljoen ton. Dat is meer dan de onderzoeken aanvankelijk voorspelden. Planco ging 25 jaar geleden uit van 2,7 miljoen ton per jaar en het ifo-instituut voorspelde 5,5 miljoen ton. Ook de passagiersvaart op het kanaal maakte de afgelopen jaren een sterke ontwikkeling door.

 

Oneerlijke concurrentie

Tijdens een vaartocht met de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt eerder deze maand wees ook BDB-voorzitter Martin Staats op de economische betekenis van het kanaal, met name voor Beieren. Hij stond stil bij de concurrentiepositie van de binnenvaart. Die komt zwaar onder druk te staan als begin volgend jaar de spoorwegtarieven in Duitsland drastisch omlaag gaan.

Het Main-Donau-kanaal. (foto BDB)

De BDB vreest dat binnenvaartvolumes hierdoor zullen worden opgeslokt door het spoor. Beide vervoersmodaliteiten zijn immers voor een groot deel elkaars concurrenten. Als (deel)compensatie eisen binnenvaartvertegenwoordigers in Duitsland dat de scheepvaartrechten worden afgeschaft. Het Duitse verkeersministerie is de hoogte hiervan momenteel aan het herzien.

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.