- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSamen zoeken naar oplossingen voor containerlogistiek

Samen zoeken naar oplossingen voor containerlogistiek

- Advertentie -

Delen

Vrijdag 8 september hebben partijen uit de containerlogistiek overlegd over de aanhoudende vertragingen op de terminals in de Rotterdamse haven. De bijeenkomst vond plaats op initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam. De binnenvaart wordt het hardst getroffen door de congestie. Klanten staan zelfs inmiddels op het punt om lading van het water naar de weg verplaatsen.

In de haven van Rotterdam wordt jaarlijks ruim 12 miljoen TEU overgeslagen, waarvan circa 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. De binnenvaartoperators hebben al jaren last van de congestie op de terminals. Ze moeten vaarschema’s keer op keer omgooien en de schepen hebben te maken met wachttijden die geregeld oplopen tot 72 uur of meer.

Die vertragingen gaan de binnenvaart lading kosten. Daarvoor waarschuwde evofenedex voorafgaand aan de bijeenkomst. De ondernemersvereniging heeft een meldpunt ingesteld naar aanleiding van de problemen in de Rotterdamse haven. 70 procent van de bedrijven die daar reageerde, overweegt nu om hun goederen voortaan weer met een truck te laten vervoeren.

Naar aanleiding van berichten hierover stelde Martijn van Helvert Kamervragen aan minister Schultz van Haegen. Het Tweede Kamerlid voor het CDA wil weten of en hoe lang zij van de problemen op de hoogte is en of ze er iets aan gaat doen. “Dit blijft de kop opsteken”, schreef Van Helvert op zijn Facebook-pagina. “Vragen of het eind in zicht is én wat wij kunnen doen om te helpen.”

 

3 miljoen euro voor oplossingen

De grens is kennelijk bereikt. Het is voor het eerst dat alle betrokkenen samen over de problemen en mogelijke oplossingen spraken. Aan de bijeenkomst namen naast Nederlandse verladers, expediteurs, barge-operators, inland terminals, containerstuwadoors en zeereders ook Duitse en Zwitserse partijen deel. Namens de binnenvaart waren CBRB, Koninklijke BLN-Schuttevaer, LINc, BDB en EBU aanwezig.

Havenbedrijf Rotterdam meldde na afloop dat er “constructieve afspraken” zijn gemaakt. Het doel is een efficiëntere afhandeling van de containerbinnenvaart in de logistieke keten van en naar Rotterdam. Er zijn werkgroepen geformeerd die de komende tijd verder werken aan mogelijke oplossingen voor de knelpunten en een analyse van de hele logistieke keten. Het Havenbedrijf stelt maximaal 3 miljoen euro beschikbaar om initiatieven te financieren die op korte termijn een bijdrage kunnen leveren. In november komen de partijen weer bijeen.

 

Eigen rol

“Ik ben verheugd dat we vandaag een heel goed en constructief gesprek hebben gehad met alle betrokkenen”, zei Allard Castelein. De CEO van het Havenbedrijf Rotterdam zat de bijeenkomst zelf voor. “Het is zeer hoopvol om te merken dat er bij partijen de bereidheid is om in de veranderende en concurrerende containermarkt het gezamenlijke belang van snelle en efficiënte afhandeling voorop te blijven stellen. Het is essentieel dat ieder vanuit zijn eigen rol beseft dat de containeroverslag gebaat is bij een soepele logistieke keten.”

Het Havenbedrijf werkt zelf aan een verbinding tussen de containerterminals op de Maasvlakte waardoor containers eenvoudig uit te wisselen zijn: de Container Exchange Route. Ook werkt het Havenbedrijf aan digitale oplossingen voor beter inzicht in de beschikbaarheid van binnenvaartcapaciteit en de mogelijkheid om nog beter lading en capaciteit op elkaar af te stemmen.

 

Aan de bel trekken

De bijeenkomst volgde op verschillende signalen over oplopende wachttijden voor de containerbinnenvaart. Zowel in Nederland als in andere landen trokken diverse binnenvaart- en transportorganisaties aan de bel over de in hun ogen te lange wachttijden. Daar kampt overigens niet alleen Rotterdam mee. In Antwerpen doen zich soortgelijke problemen voor.

Volgens het Havenbedrijf verergerde de congestie in Rotterdam de laatste maanden door incidentele oorzaken. Zoals de sterke groei van de overslag op de Rotterdamse containerterminals (10 procent in het eerste half jaar) en de nieuwe vaarschema’s van de allianties in de zeevaart. Daaroverheen kwam nog de cyberaanval die ervoor zorgde dat de twee APMT-terminals anderhalve week stil lagen.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -