RWS doet proef om schippers beter te informeren over storingen

0
Op basis van de bevindingen van de storingsmonteur volgt na twee uur een nieuw BAS-bericht. Daarin geeft Rijkswaterstaat een indicatie van de verwachte oplostijd van de stremming. (foto Rijkswaterstaat / Studio Retouched)

Rijkswaterstaat doet een proef om de informatie aan schippers te verbeteren bij storingen aan sluizen. In afstemming met Koninklijke BLN-Schuttevaer start Rijkswaterstaat in Zuid-Nederland met een andere manier van berichtgeving.

“Storingen zullen er altijd blijven maar de wijze waarop we hierover communiceren, kan beter”, meldt Rijkswaterstaat in de aankondiging van de proef. “Dit moet ook meer perspectief brengen voor de gebruiker.” De pilot gaat om storingen op de Maas van Maastricht tot Sint Andries en op de Brabantse en Midden-Limburgse kanalen.

Oplostijd

Het eerste BAS-bericht over een onverwachte stremming krijgt in de pilot na twee uur een vervolg. Dan is de storingsmonteur ter plaatse en op basis van zijn bevindingen volgt een nieuw BAS-bericht. In dat tweede BAS-bericht geeft Rijkswaterstaat een indicatie van de verwachte oplostijd van de stremming.

Vervolgens stuurt Rijkswaterstaat iedere vier uur een nieuw bericht. Daarin wordt vermeld hoe lang het waarschijnlijk duurt tot de storing is verholpen. “De extra berichtgeving wordt gedeeld tussen 09.00 uur en 22.00 uur, tenzij de storing in de nachtelijke uren is opgelost en de vaarweg weer beschikbaar is. Dan zal er ook in de uren daarbuiten een bericht worden uitgezonden.”

Indicatie

De oplostijd die Rijkswaterstaat doorgeeft, is een indicatieve tijd, stelt de vaarwegbeheerder voor de zekerheid. De calamiteitenorganisatie van Rijkswaterstaat probeert die inschatting zo goed mogelijk te maken.

Maar: “Dat blijft natuurlijk mensenwerk en het kan dus voorkomen dat de vaarweg toch langer gestremd wordt, of in het gunstigste geval, eerder is opgelost dan in het BAS bericht is aangegeven. Het gaat hier om een pilot waar wij ook van moeten leren; wij vragen daarbij ook om uw begrip.”

Oorzaak

BAS-berichten worden internationaal gelezen en dus ook vertaald. Ze moeten voldoen aan strenge kaders. Het melden van de oplostijd past binnen deze kaders. “De internationale kaders geven helaas geen ruimte om ook de oorzaak van de storingen in de BAS-berichten te kunnen melden.

Mocht de stremming van de vaarweg als gevolg van een storing lang aanhouden, dan volgt vanuit Rijkswaterstaat een persbericht waarin meer wordt verteld, zoals nu ook gebeurt bij langdurige storingen.”

Reacties

Rijkswaterstaat en Koninklijke BLN-Schuttevaer evalueren deze pilot in het voorjaar van 2022. “Maar ook tussentijds proberen we daarin samen met u verbeterslagen te maken. We zijn benieuwd of de extra berichtgeving in Zuid-Nederland helpt en tegemoetkomt aan de behoefte. Ook horen we graag van de gebruikers van de vaarweg wat er aan de pilot verbeterd kan worden.” Vaarweggebruikers kunnen daarvoor mailen naar scheepvaartZN@rws.nl.

 

 

Op basis van de bevindingen van de storingsmonteur volgt na twee uur een nieuw BAS-bericht. Daarin geeft Rijkswaterstaat een indicatie van de verwachte oplostijd van de stremming. (foto Rijkswterstaat / Studio Retouched)

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.