Royal HaskoningDHV ontwerpt Seine-Noordkanaal

0

Advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV is samen met zijn Franse collega Setec geselecteerd voor het projectmanagement en ontwerp van het Seine-Noordkanaal. Vaarwegbeheerder VNF verleent het contract voor ruim 80 miljoen euro aan de Frans-Nederlands combinatie.

Het Canal Seine-Nord Europe is het belangrijkste onderdeel van de langverwachte Seine-Schelde-verbinding. Het maakt het mogelijk om in de toekomst met grotere schepen (klasse V) naar Parijs te varen.

 

Het Seine-Noordkanaal is een cruciale verbinding in het Trans-Europese Netwerk van vaarwegen.
Het Seine-Noordkanaal (rood) is een cruciale verbinding in het Trans-Europese Netwerk van vaarwegen.

Uitstel

Het kanaal wordt 107 kilometer lang, 54 meter breed, 4,50 meter diep en krijgt zes sluizen en drie aquaducten. Voor het kanaal zal 55 miljoen kubieke meter grond worden verzet.

Eigenlijk had het werk aan het kanaal al in volle gang moeten zijn. In 2013 blies de Franse transportminister Frédéric Cuvillier de oorspronkelijke opzet af toen aannemers zich voor de aanbesteding hadden terugtrokken en het project veel duurder bleek uit te vallen dan was voorzien. Vervolgens werkte de Franse regering een soberder versie uit en volgde een herkansing. Van uitste kwam geen afstel, zoals door veel betrokkenen werd gevreesd.

 

6 nieuwe sluizen

Het ontwerp en projectmanagement wordt uitgevoerd door een geïntegreerd team van Setec en Royal HaskoningDHV. De Oostenrijkse vaarwegbeheerder Via Donau is als adviseur bij de opdracht betrokken.

Setec is er voor het projectmanagement van de opdracht, die in totaal 12 jaar beslaat. De inbreng van het Nederlandse ingenieursbureau  heeft vooral betrekking op de zes nieuwe sluizen die nodig zijn om het hoogteverschil van 85 meter te overbruggen, aquaducten en het kanaal zelf. De sluizen krijgen een groot verval. Eén ervan zelfs een verval van 26 meter.

Het nieuwe kanaal kruist een aantal rivieren. De Somme bijvoorbeeld zal middels een 1,3 kilometer lang aquaduct over het nieuwe kanaal heen gaan.

 

In 2023 klaar

De eerste fase van het project beslaat 14 maanden. In die periode moeten Setec en Royal HaskoningDHV ervoor zorgen dat de feitelijke bouw in 2017 kan starten. De vaarweg moet dan in 2023 klaar zijn, aldus VNF.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.