Aan de Rijnhaven is ruimte voor 800 tot 1500 woningen. De toekomstige bewoners krijgen een park voor de deur en misschien zelfs een stadsstrand. Die plannen heeft het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders. Een deel van de nauwelijks nog gebruikte haven, wordt daarvoor gedempt.
De woningen komen langs de Posthumalaan. Hoeveel er uiteindelijk komen, is nog onderwerp van onderzoek. Net als de toekomstige parkeerbehoefte. De Rijnhaven biedt ook ruimte horecagelegenheden, winkels, cultuur en flexibele werkruimtes, aldus het Rotterdamse stadbestuur. “Het gemis aan groen in dit deel van de stad krijgt ook een enorme impuls doordat 5 tot 6 hectare openbare ruimte wordt aangelegd door een beperkt deel van de Rijnhaven te dempen. Er is dan ruimte voor een park met ligweides.”
Planning
Na de zomer gaat de gemeente aan de markt vragen hoe die tegen de plannen aankijkt. Wethouder Simons van stedelijke ontwikkeling verwacht bij ontwikkelaars veel interesse om met het gebied aan de slag te gaan. “We moeten in Rotterdam veel huizen bijbouwen en de Rijnhaven is echt een mooi gebied om dat te doen. Het gebied rond de haven is een unieke plek voor woningbouw. Met uitzicht op de haven en een park voor de deur is het hier straks prachtig wonen. Ik ben er van overtuigd dat dit ambitiedocument mooie ideeën oplevert voor de toekomst van de Rijnhaven.”
Na de marktconsultatie stelt de gemeente een integraal plan op voor de gebiedsontwikkeling van de Rijnhaven. Dit plan wordt begin 2019 aan het college van b&w aangeboden. Ondertussen zet de gemeente zich ook in om het tijdelijk gebruik van de Rijnhaven mogelijk te maken. Tijdelijke (sport)evenementen op of in het water kunnen de Rijnhaven alvast op de kaart zetten als een aantrekkelijk gebied, zo is het idee.
Codrico
De Rijnhaven is één van de oudste havens aan de zuidoever van de Nieuwe Maas, aangelegd tussen 19987 en 1893. Hij is 21 hectare groot. Daarvan zou ongeveer 6 hectare gedempt moeten worden.
Ooit begonnen als overslaghaven werd de Rijnhaven daarna vooral een ligplaats voor binnenvaartschepen. Tegenwoordig is de haven gesloten voor de binnenvaart. De schepen die er wel varen, komen om te lossen bij Codrico (voorheen Meneba), producent van halffabrikaten voor de voedsel- en veevoederindustrie.