Emerald Sun en Emerald Dawn: succesvolle afronding groots project Den Breejen

0

Zelfs de journalist langs de zijlijn heeft het druk met het tempo waarin ze bij Den Breejen Shipyard in Hardinxveld-Giessendam passagiersschepen bouwen. Kun je nagaan wat een impact dit moet hebben voor iedereen die rechtstreeks bij de bouw is betrokken. In dit artikel belichten we de laatste twee uit de serie van zes passagiersschepen die dit jaar door Den Breejen Shipyard zijn opgeleverd.

De onverminderde vraag naar het rivercruisen met het hoogste kwaliteitslabel wordt door de klantenkring van Den Breejen Shipyard vertaald in het toenemend tempo waarin de terugkerende opdrachten voor nieuwbouw door de werf worden ontvangen. Eerder dit jaar werden de vier andere schepen opgeleverd: mps Avalon Tapestry II, mps Avalon Tranquility II, mps Scenic Jasper en mps Scenic Opal.

 

De stijlvolle lounge. (foto Hans Heiligers)
De stijlvolle lounge. (foto Hans Heiligers)

All inclusive

Emerald Waterways gaat voor haar gasten uitsluitend voor het allerbeste, zowel met haar schepen, het verblijf, de culinaire verwennerij, noviteiten aan boord, de reisbestemming en de daarbij horende excursies. Behalve het hoge kwaliteitslevel volhardt Emerald Waterways nog steeds haar reizen te blijven aanbieden in de meest ruime betekenis van het begrip all inclusive.

Het mps Emerald Sun en het mps Emerald Dawn, die recent door Den Breejen Shipyard aan Emerald Waterways werden opgeleverd, zijn niet onopgemerkt gebleven bij de internationale media die het rivercruisen belichten. Vooral het achterschip komt vaak terug in de artikelen. We doelen op het indoor verwarmde zwembad dat rondom van panoramavensters is voorzien. Het dak zelf bestaat ook voor het grootste deel uit glas. En of dat nog niet genoeg uitzicht biedt als je door het gebergte vaart, kan zelfs ook nog het resterend gedeelte van het dak worden ingeschoven. Zonnen binnenboord, is dat niet geweldig.

 

Bioscoop

Overigens ondergaat het zwembad in de avond een metamorfose als aan het eind van de gang bij het achterschip het bordje “zwembad” wordt vervangen door “bioscoop”. Daar kan in dezelfde ruimte naar een (ont)spannende film worden gekeken. De “teak”-vloer van het zwembad schuift omhoog en sluit op de millimeter aan bij die van het achterschip. Een bioscoop of een zwembad hebben we al eens eerder gezien maar deze twee-in-een combinatie is een absolute noviteit.

 

Aan het eind van de gang bij het achterschip wordt ’s avonds het bordje “zwembad” vervangen door dat van “bioscoop”. (foto Hans Heiligers)
Aan het eind van de gang bij het achterschip wordt ’s avonds het bordje “zwembad” vervangen door dat van “bioscoop”. (foto Hans Heiligers)

 

En nu we het toch over luxe hebben: de diners worden opgediend in het Reflexions Restaurant met weids uitzicht. Aan dek is nog de Skybar met een barbecuemogelijkheid. Wil je liever wat intiemer, dan kun je het ontbijt of de lunch laten serveren in een wat informeler terrasrestaurant op het topdek. Vanzelfsprekend staat de kapsalon, de fitness- en massageruimte eveneens ruimschoots vermeld in de brochure van de touroperator.

De zusterschepen hebben een lengte van 135 meter en een breedte van 11,45 meter. Ze bieden plaats aan 182 passagiers, die 92 hutten tot hun beschikking hebben binnen 5 categorieën. Er zijn twee 1-persoons hutten, 18 staterooms, 60 panorama balkonsuites, 8 nog grotere balkonsuites en 4 oversized “owner suites”.

 

Stresstest

Succes voor Emerald Waterways en eveneens succes voor Den Breejen Shipyard, dat met de bouw van beide schepen opnieuw heeft bewezen op trendsettende wijze te hebben gezorgd voor uitbreiding van hun bestaande type passagiersschepen. Succes komt je nooit vanzelf aanwaaien.

Het stuurhuis van mps Emerald Dawn. (foto Hans Heiligers)
Het stuurhuis van mps Emerald Dawn. (foto Hans Heiligers)

Onverkorte handhaving van de kwaliteitsnorm en nakoming van beloofde levertijd leggen een zware verantwoordelijkheid bij iedereen die bij de bouw is betrokken. Vooral als je in één jaar zes nieuwe cruiseschepen moet opleveren. De grootse logistieke uitdaging begint al bij de engineering, werkvoorbereiding en staalbouw. Er moest worden gezocht naar extra mankracht en nieuwe onderaannemers. Om extra locatie voor de afbouw te creëren kwam een collegiale samenwerking tot stand met een andere werf.

Voor banken is er al een Europese stresstest, voor zover zo iets ook nog eens wordt bedacht voor scheepswerven zal dat voor Den Breejen Shipyard geen probleem opleveren. Hoewel het geslaagde record een stevige druk op de gehele organisatie in Hardinxveld-Giessendam heeft gelegd, mag het resultaat er zijn.

 

Zes nieuwe volbloed Den Breejen passagiersschepen zijn toegevoegd aan de vlootlijst van touroperators die de allerhoogste kwaliteit als standaard voeren. Een succesvolle afronding van de bouw van zes nieuwe schepen. Een groots project in de geschiedenis van de werf. Alle genoemde, tevreden opdrachtgevers plaatsten al weer een vervolgopdracht voor volgend jaar, waarmee de orderportefeuille voorlopig weer is gevuld.

 

tekst: Hans Heiligers

 

 

 

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.