Rijk betaalt de helft van nieuwe stadsbrug Rotterdam

0
De brug komt in de bocht van de rivier tussen Kralingen en Feijenoord. (foto Tekst & Toebehoren)

De kans op een derde stadsbrug in Rotterdam is flink toegenomen. Het rijk betaalt de helft van de verwachte kosten: 634 miljoen euro. Dat hebben de minister Mark Harbers en staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) en minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) maandag 14 november bekendgemaakt.

De brug over de Nieuwe Maas, die net beneden de Van Brienenoordbrug (tussen Kralingen en Feijenoord) moet komen, is een van de projecten waarvoor het kabinet in het coalitieakkoord 7,5 miljard euro had vrijgemaakt om nieuwe woonwijken bereikbaar te maken. Minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat en minister De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening maakten bekend hoe dit geld besteed wordt.

Nautisch onveilig

De brug wordt door de binnenvaart gevreesd aangezien die nautisch onveilig is op dat deel van de rivier, tenzij de pijlers op de wal komen. Ook Rijkshavenmeester René de Vries en bewoners zijn tegen het plan.  Tegenstanders zijn wel voor een extra oeververbinding tussen noord en zuid, maar willen een tunnel. Dat was ook het advies van het Omgevingsberaad.

Het Rotterdamse stadsbestuur koos echter voor een brug, omdat die minder geld kost. Voor een tunnel zou de financiering niet rondkomen, voorzag verantwoordelijk wethouder Karremans.

1,3 miljard euro

De nieuwe brug kost naar verwachting 1,3 miljard euro. De helft komt van het rijk. Rotterdam betaalt zelf 30 procent: circa 400 miljoen euro. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag draagt 20 procent bij: zo’n 200 miljoen euro.

De planning is dat de brug in 2035 klaar is. Die krijgt naast rijstroken voor auto’s en fietspaden een tramverbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidpein. In de tunnelvariant zou er een metrolijn komen.

 

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.