Ridderkerkse modelbouwers tonen hun kunnen

0

Klokslag 10.00 uur opende de Ridderkerkse burgemeester Anny Attema zaterdag 19 maart in haar gemeentehuis de jubileumtentoonstelling van Scheeps Modelbouw Vereniging Ridderkerk. Ze werd daar in eigen huis verwelkomd door voorzitter Adrie Boele. De vereniging schreef die dag haar 35-jarig bestaan bij in haar boekhouding.

Er is door de leden heel veel werk verzet om een brede verzameling aan het publiek te tonen. En daar is men buitengewoon goed in geslaagd. We zien traditionele schepen, containerschepen, sleepschepen, werkschepen, sleepboten, laad- en losinstallaties en klassieke schepen uit de passagiersvaart.

Eindeloos geduld
Er waren zo’n 125 modellen opgesteld die stuk voor stuk respect afdwingen voor degenen die daar met eindeloos geduld en onverminderde aandacht soms jaren achtereen aan hebben gewerkt. De leden hebben een eigen clublokaal en bij goed weer wordt er buiten gevaren. En daarbij het gaat er zeer serieus aan toe: binnen de betonning blijven!

Ton Kik (rechts) geeft een bezoeker uitleg.

Een enthousiaste modelbouwer (bezoeker van buiten) keek kritisch rond en betrapte een groot passagiersschip op onvolkomenheden in de langszij hangende sloepen. “Veel te glad”, vond hij. Zelf holt hij ze nog uit en voorziet hij ze van bankjes. Hij maakt kettinkjes van draad dat langs een naald is gebogen. Honderden schakeltjes heeft hij via een loep op zijn bril het levenslicht gegeven. De ankerkluis van hetzelfde schip ziet hij compleet dicht zitten. Zijn ankerkluizen maakt hij altijd open en hij vult ze met de eerder genoemde kettingen die tot midscheeps kunnen komen. “En zo hoort dat”, zegt hij.

Ss Rotterdam
Ton Kik staat op de tentoonstelling met zijn model van het ss Rotterdam. Hij werkt eveneens heel serieus en is al jaren met de bouw van het schip bezig. Het maandblad van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers heeft al eens een artikel aan hem gewijd. Van dezelfde vereniging kreeg hij de bouwtekening die hij met veel liefde en geduld stapje voor stapje tot een volwaardig evenbeeld van het origineel brengt. Een gedeelte van de bovenbouw heeft hij niet in triplex kunnen uitvoeren. Omdat er veel raamopeningen in zitten gaf het buigen te veel problemen. Er zit nu een aluminium bovenbouw op. Ton heeft ruim zevenhonderd ramen uitgezaagd en evenzoveel patrijspoorten.

De Bruinvis van Lieuwe van der Net. (foto’s Hans Heiligers)

Terug in de tijd
Lieuwe van der Net bouwde de Bruinvis: schitterend. Op het voordek twee putsen die een paar druppeltjes Stockholmteer bevatten, een gedistilleerde hars van dennenbomen. Ogen dicht, even snuiven en je bent zo weer vijftig jaar terug in de tijd. Lieuwe bouwt eerst in papier-maché, waar later polyester om heen gaat.
Rinus van de Weg exposeerde met een volledig op schaal gemaakte stoommachine en enkele mooi getuigde zeilschepen, compleet met een in stijl geschilderde achtergrond waarmee het model nog beter uitkomt. Dat deed broer Kees, die eveneens de vitrines maakte. Verder was er een demonstratie met papieren modelbouw en een compleet werkende laad- en losinstallatie waar ze bij de EMO jaloers op zijn.

(Hans Heiligers)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.