Rhenus: sterker op Donau dankzij overname CFND

0

De Rhenus Group heeft zijn positie op de Donau versterkt. Vorige maand nam de logistiek dienstverlener CFND over van de Franse bedrijven CFNR en ATIC Services. Het gaat om de overslagterminal in Servië en de binnenvaartactiviteiten. Het voltallige personeel van CFND komt in dienst bij Rhenus.

De verkoop betreft onder meer de schepen die de CFNR enkele jaren terug naar de Donau overhevelde. Het gaat om drie duwboten van CFNR Lux, zeven duwbakken van CFNR SA en één motorschip van Deschieter.

Sinds 2013 is CFNR ook al niet meer zelf actief op de Rijn. De onderneming is overgeschakeld van vervoerder met eigen materiaal naar logistiek dienstverlener die vervoerders inhuurt.

 

Beočin

CFND werd in 2010 opgericht. Het bedrijf is actief in (gecombineerd) vervoer, opslag en bewerking van uiteenlopende goederensoorten. Zoals brandstoffen, bouwmaterialen, landbouwproducten en metalen. De terminal is gevestigd in de Donauhaven Beočin in Servië. De omzet bedroeg in 2012 3,6 miljoen euro. 2012.

‘CFND vult onze bestaande activiteiten op de Donau aan, mede dankzij de regionale kennis en de uitstekende medewerkers’, zegt Hubert Mierka, partner in Rhenus Mierka Danube Shipping. ‘Het is ons doel om ons dienstenaanbod in de Donauregio uit te breiden en nieuwe trimodale locaties op te zetten. De terminal in Beočin past perfect in dit concept.’

Rhenus Mierka Danube Shipping zelf ontstond in 2012 door de samenwerking tussen Rhenus Group en de Oostenrijkse Mierka Beteiligungsgesellschaft. Een jaar later vergrootte Rhenus zijn belang naar 51 procent.

 

Groeimarkt

De terminal bevindt zich op de rechter oever. Dat zorgt ervoor dat aan de 110 meter lange kade altijd voldoende water staat. Schepen kunnen afmeren met een diepgang van 2,50 meter. De terminal is 29.000 vierkante meter groot en beschikt over moderne equipment – onder andere voor de bulkoverslag van graan. Vanuit Beočin bedient CFND buurlanden als Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Oekraïne en Moldavië.

Thomas Maassen, director van Rhenus PartnerShip, noemt de Donau een belangrijke transportas tussen oost en west. ‘Wij beschouwen deze handelsroute als een significante groeimarkt voor de binnenvaart aangezien de hoeveelheid goederen die tussen de buurlanden worden vervoerd toeneemt.’

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.