Het Houtribsluizencomplex wordt ingrijpend gerenoveerd. Aan de kolken van de schutsluizen wordt één voor één groot onderhoud uitgevoerd. De werkzaamheden aan de eerste sluiskolk beginnen in oktober en duren tot eind maart 2011. De tweede sluiskolk is van oktober 2011 tot eind maart 2012 aan de beurt.
Het Houtribsluizencomplex bij Lelystad. (foto Rijkswaterstaat)
De kolken worden drooggezet en vervolgens worden de sluisdeuren geconserveerd, wordt beton gerepareerd en worden technische installaties vervangen. Ook de torens van het spuicomplex en de onderkant van de beweegbare bruggen worden geconserveerd.
Het opknappen is nodig om ervoor te zorgen dat de scheepvaart ook in de toekomst vlot door kan blijven varen. Rijkswaterstaat heeft de werkzaamheden uitbesteed aan de aannemer GMB.
Langere wachttijden
Het Houtribsluizencomplex maakt deel uit van de vaarroute tussen Amsterdam en het noordoosten van Nederland. Het complex bestaat uit schutsluizen (met twee kolken), spuisluizen (met zes kokers), vaste bruggen en twee beweegbare bruggen. De schutsluizen zijn elk 190 meter lang en 18 meter breed en zijn geschikt voor schepen tot 5000 ton en voor tweebaksduwvaart. De schutsluizen worden jaarlijks door circa 80.000 vaartuigen gepasseerd, waarvan ongeveer 40 procent beroepsvaart. De spuisluizen worden gebruikt voor waterpeilbeheer en het beheer van waterkwaliteit van het Markermeer en IJsselmeer.
Tijdens de renovatie kan het scheepvaartverkeer maar van één sluiskolk gebruikmaken. Hierdoor zullen de wachttijden langer worden dan normaal. Rijkswaterstaat probeert de hinder zo veel mogelijk te beperken door de beroepsvaart een extra doorgang te bieden via twee spuikokers. De beroepsvaart kan hier onder bepaalde voorwaarden (onder andere het waterniveauverschil en zicht) gebruik van maken. Het bedienend personeel van de sluizen zal aangeven wanneer dit het geval is.
Vanwege de werkzaamheden zal het wegverkeer een paar nachten geen gebruik kunnen maken van de Houtribdijk (=provinciale weg N302).