- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsLogistieke wereld naar Barcelona voor Inland Terminal Congres

Logistieke wereld naar Barcelona voor Inland Terminal Congres

- Advertentie -

Delen

De zesde editie van het congres Inland Terminals staat in de steigers. De deelnemers ontmoeten elkaar op 24 en 25 november in het World Trade Center in Barcelona. De haven van Barcelona is hoofdsponsor van het evenement.

Organisator Confor heeft het concept ten opzichte van de voorgaande edities enigszins aangepast. Het academische gedeelte is minder uitgebreid, waardoor er ruimte ontstaan is voor drie praktijkgerichte workshops. Ze worden verzorgd door bedrijven en overheidsinstanties. Het congres wordt zoals altijd gemodereerd door Karel Vanroye van Buck Consultants International.

The last mile
Op de eerste dag zetten drie academische sprekers de toon voor het geheel. Professor Jean-Paul Rodrigue van de Hofstra University in New York gaat in op het laatste deel van internationale transportketens: ‘the last mile’. Goederen hebben dan vaak al een hele wereldreis afgelegd. Het laatste stukje van de keten is vaak complex en blijft volgens Rodrigue een uitdaging. Zeehavens kunnen een rol van betekenis spelen door samen te werken met de binnenlandse terminals.

Het Inland Terminal Congres is deze week in Barcelona.

Larissa van der Lugt, onderzoekster aan de Erasmus-Universiteit in Rotterdam, kijkt naar de inbedding van binnenlandse terminals in Europese transportnetwerken. Wat is hun relatie met de zeehavens? Welke vormen van samenwerking zijn er en welke impact hebben deze op het hele netwerk en de individuele terminals?

Mediterrane havens
Delphine Dubreuil van Catram Consultants uit Parijs zoomt in op de Mediterrane havens, waar veel goederen aankomen in containers. De havens zijn vaak onderdeel van historische steden en hebben onvoldoende capaciteit om die containers te verwerken. Volgens Dubreuil is de behoefte aan intermodale (achterland-)netwerken groot, ook voor de export van goederen. Xavier Moliné (TCB-terminal in Barcelona) en Frank Bensaid (Naviland Cargo) reageren vanuit de praktijk op deze academische uiteenzettingen. Welke strategie hebben logistieke spelers en welke hindernissen komen ze tegen?
Na de lunch worden drie praktische workshops aangeboden. ALLIA Insurance Brokers verzorgt een workshop over de positie van binnenlandse terminals in de logistieke keten en het risk management dat tegen die achtergrond gewenst is. INLANAV en Waterwegen en Zeekanaal organiseren een workshop over innovatie in de binnenvaart en stellen zich de vraag of overheden daarbij een bepaalde rol te spelen hebben. DP World gaat op zoek naar een win-win-situatie voor alle deelnemers in de logistieke keten.

Vaartocht
Dag 2 staat in het teken van de ontmoeting tussen de Noordwest-Europese en de mediterrane havens. Sprekers zijn ESPO-voorzitter Victor Schoenmakers, Koen Cuypers van de Antwerpse haven en Roy van den Berg van de haven van Rotterdam. Uiteraard neemt ook de adjunct-havendirecteur van Barcelona, Santiago Garcia Milà, deel aan het debat. Andere ‘mediterrane sprekers’ zijn Joan Amorós (Ferrmed), Angelo Aulicino (Interporto Bologna) en Fabienne Margail van de haven van Marseille. De dag wordt afgesloten met een vaartocht door de haven van Barcelona.

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -