Bedrijven in de exportgerichte sectoren industrie, groothandel en transport zullen in 2014 profiteren van de aantrekkende economische groei bij Nederlands belangrijkste handelspartners. Dat voorspelt Rabobank. Bedrijfssectoren zoals detailhandel, horeca en bouw, die het moeten hebben van de binnenlandse bestedingen, blijven het volgend jaar moeilijk houden.
Dat blijkt uit de sectorprognoses voor het bedrijfsleven 2014 die Rabobank vandaag bekend heeft gemaakt. Door de aantrekkende export zal Nederland in de tweede helft van 2013 de recessie achter zich laten.
De export naar de belangrijkste handelspartners helpt de Nederlandse economie weer op gang, verwacht Rabobank.
“Bij vijf van de tien MKB-sectoren zien we de afzet in 2014 weer groeien en voor de sectoren waar de afzet nog krimpt is die geringer dan voorgaande jaren. Het is te vroeg voor optimisme, maar het lijkt er wel op dat er voor het MKB licht gloort aan het eind van de tunnel”, aldus Paul Dirken, directeur Bedrijven bij Rabobank Nederland. “Bedrijven die de wind weer wat in de zeilen hebben, zijn veelal bedrijven waar de focus is gericht op vernieuwing, waardecreatie en samenwerking”, constateert Dirken. Hij spoort het MKB aan om te blijven innoveren en daarbij samenwerking te zoeken die meerwaarde oplevert.
Tegenstrijdige voorspellingen voor binnenvaart
Nederland is voor economische groei sterk afhankelijk van het buitenland. Exportgerichte sectoren zoals de chemische industrie en de metaalindustrie zullen hun afzet naar verwachting het sterkst zien groeien. "In de transportsector zullen met name bedrijven die zich bezighouden met vervoer over water en vervoer door de lucht profiteren van het economisch herstel." Voor het binnenlands gerichte transport verwacht de Rabobank in 2014 geen afzetgroei. De opkomst van e-commercie biedt wel groeikansen voor logistieke dienstverleners en koeriersbedrijven.
Die positieve vermelding van vervoer over water in het algemene persbericht lijkt in strijd met de sectorprognose. Daar schrijft Rabobank juist: “Er is sprake van grote verschillen per branche. In het wegtransport lijken vraag en aanbod weer meer in evenwicht en stijgen de tarieven licht. Daarentegen kampt de binnenvaart nog altijd met een forse overcapaciteit en blijft herstel van de tarieven uit.”
De tabel met de volumemutaties bevestigt dat teleurstellende beeld. De groei die de bank voor de binnenvaart in 2014 voorziet, is slechts 0,1 procent. Al is dat minder slechts dan in 2012 (-3 procent) en 2013 (-1,5 procent).