- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPort of Antwerp-Bruges: minder overslag maar bij containers groter marktaandeel

Port of Antwerp-Bruges: minder overslag maar bij containers groter marktaandeel

- Advertentie -

Delen

De totale overslag van Port of Antwerp-Bruges is in de eerste zes maanden van dit jaar uitgekomen op 139 miljoen ton. Dat is 5,5 procent minder dan in dezelfde periode van 2022.

De containeroverslag daalde met 5,9 procent (5,2 procent minder TEU’s). Daarmee lijken Antwerpen en Zeebrugge iets minder last te hebben van de gevolgen van de wereldwijde economische situatie – die zorgt voor een daling in de vraag naar containervervoer. Port of Antwerp meldt namelijk dat het marktaandeel ten opzichte van de andere havens in de Hamburg-Le Havre-range in de eerste drie maanden met 1 procent is gestegen, naar 30,6 procent.

Eerste aanloophaven

“De operationele uitdagingen en de congestie op de containerterminals zijn na twee moeilijke jaren opgelost en afgeleide lading keerde terug”, schrijft Port of Antwerp-Bruges in een toelichting op de halfjaarcijfers. “Dit resulteert in een verbetering in het tweede kwartaal (-4,6% in TEU) ten opzichte van de resultaten na het eerste kwartaal van dit jaar (-5,8% in TEU). De onzekere economische situatie en het lage consumentenvertrouwen leiden echter tot een wereldwijde vertraging in de vraag naar containervervoer van maar liefst 9% in het eerste kwartaal van dit jaar.”

CEO Jacques Vandermeiren: “Wat de tweede jaarhelft zal brengen hangt af van veel onzekere factoren, zoals onder andere de energieprijzen, die een grote invloed hebben op de chemische sector en dat laat zich voelen in lagere productie. Het is in ieder geval hoopgevend dat lijndiensten die werden stopgezet vanwege Covid, nu opnieuw worden opgestart en rederijen onze haven kiezen als eerste aanloophaven.”

Recordschepen

Antwerpens havenschepen Annick De Ridder, ook voorzitter van de raad van bestuur van het havenbedrijf zegt: “In de huidige moeilijke en onstabiele economische omstandigheden houden we als haven goed stand, betekenisvol en belangrijk is dat we qua containers aan marktaandeel winnen. We hopen uiteraard op een verder herstel de tweede helft van 2023. De aanlopen van de recordschepen tonen aan dat we de grootste containerschepen kunnen ontvangen en deze dankzij onze investeringen in infrastructuur op de terminals kunnen behandelen. Bij recordschepen hoort ook voldoende containercapaciteit. Duurzame groei en extra containercapaciteit in Antwerpen blijven daarom prioriteit om onze positie als wereldhaven te verzekeren en onze rol als economische motor van Vlaanderen waar te maken.”

Staal

Ondanks het zwakke economische klimaat houdt conventioneel stukgoed vrij goed stand. De overslagvolumes liggen in lijn met de periode vóór corona, maar ruim een zesde minder dan in de eerste helft van 2022. Dat halfjaar liet door een sterke opleving na de pandemie een opleving en buitengewoon hoge overslagcijfers zien. De vertragende economie gaat gepaard met een daling in de vraag naar staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment. Staaloverslag daalt zowel in aan- als in afvoer, in totaal met 18 procent.

De overslag van meststoffen, in Antwerpen en Zeebrugge de grootste productgroep binnen de droge bulk, daalde verder (-19 procent). Ook de overslag van kolen, die in 2022 piekte door de energiecrisis en ook in het eerste kwartaal van dit jaar nog steeg, nam af na de milde winter en kolenoverschotten in Europa: min 32,4 procent. De overslag van zand en grind groeide juist, met 16 procent.

Minder chemicaliën

De overslag van vloeibare bulk liep 3,2 procent terug. De overslag van vloeibare brandstoffen groeide wel: met 6,2 procent. Dit kwam vooral door een sterke overslag van gasolie en diesel (+57 procent). De overslag van chemicaliën daalde met 15,4 procent als gevolg van de zwakke wereldwijde vraag en de verminderde lokale en Europese productie. Dat laatste is vooral het gevolg van de energieprijzen die in Europa nog steeds hoger zijn dan in andere regio’s.

Reefers

Bij roll-on/roll-off blijft Port of Antwerp-Bruges goed presteren (+0,1 procent). In het eerste halfjaar van 2023 werden 1,8 miljoen nieuwe auto’s aan- en afgevoerd. Dat waren er 15 procent meer dan in tegenover 2022.

In tegenstelling tot de gewone containers groeide het aantal reefers wel: met 10,6 procent. Een belangrijk deel van de goederen in deze koelcontainers is fruit: bananen, kiwi’s, ananassen, meloenen, citrusvruchten, lychees, …. De behandeling van deze kwetsbare producten vraagt de nodige specialisatie, gespecialiseerde terminals, coldstores en logistieke dienstverleners.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -