Planco-studie: binnenvaart onmisbaar in Noord(oost)-Duitsland

0
Scheepslift Scharnebeck
Schepen bij de scheepslift in Scharnebeck op het Elbe-Seitenkanaal. (foto HHM)

Uit een onderzoek in opdracht van Hafen Hamburg Marketing (HHM) en de Bündnis Elbe-Seitenkanal (BESK) blijkt het belang van binnenvaartvervoer voor de economie in Noord- en Noordoost-Duitsland en daarmee ook voor het achterlandvervoer van de haven in Hamburg.

De studie is uitgevoerd door het onderzoeks- en consultancybureau Planco. Volgens Planco-directeur Gunnar Platz zijn binnenvaart en binnenhavens vaak onderbelicht. “In veel regio’s zijn er geen alternatieven voor binnenvaartvervoer. Zonder de binnenvaart zouden banen verdwijnen en problemen ontstaan met de bevoorrading van bedrijven.”

 Investeren in vaarwegen

In het achterlandvervoer van de Duitse zeehavens is de binnenvaart goed voor 14,4 miljoen ton per jaar. Dit volume kan volgens Planco onmogelijk op een andere manier worden vervoerd.

In Noord- en Noordoost-Duitsland zijn investeringen nodig om de vaarwegen geschikt te maken voor modernere, grotere binnenschepen. Bijvoorbeeld de bouw van een sluis als alternatief voor de scheepslift in Scharnebeck, die door haar beperkte afmetingen niet kan worden benut door 110 meter-schepen.

Ook de Elbe moet beter bevaarbaar worden. “We moeten krachtig in vaarwegeninfrastructuur investeren en het plannen en uitvoeren van projecten versnellen”, zegt Tobias Siewert (BESK).

Marktaandeel terugpakken

In de regio Maagdenburg/Braunschweig vervoert het spoor jaarlijks zo’n 6 miljoen ton ijzererts en 2,1 miljoen ton kolen. Een deel hiervan zou volgens de studie door binnenschepen kunnen worden vervoerd.

Rond Braunschweig en Wolfsburg en rond Maagdenburg gaat er ieder jaar 55.000 TEU over de weg. Ook hier kan binnenvaart een alternatief zijn. Door het opwaarderen van de Elbe kunnen containers op termijn 3-laags tot in Riesa worden gebracht en krijgen havens zoals die in Wittenberge weer een aansluiting op het vaarwegennet. De binnenvaart kan hierdoor boven Maagdenburg ladingstromen terugwinnen die ze in het verleden verloren heeft.

Platz pleit voor een consequente verdere digitalisering van de binnenvaart om de routeplanning efficiënter te maken en aankomsttijden beter te kunnen voorspellen. Dit leidt tot betere verbindingen tussen zee- en binnenhavens.

Zichtbaarheid vergroten

Volgens Sebastian Poser van de Elbe Allianz heeft het onderzoek het economisch belang van de binnenvaart voor de regio goed aangetoond.

“Nu moet de sector beter zichtbaar worden in de markt en in de hoofden van politici, zodat investeringen gestimuleerd worden en de randvoorwaarden worden verbeterd.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.