- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPensioenfonds Rijn- en Binnenvaart in zwaar weer

Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart in zwaar weer

- Advertentie -

Delen

Net als bij tal van andere pensioenfonds is ook bij het Pensieonfonds Rijn- & Binnenvaart de dekkingsgraad te laag. Daarover informeren CNV Vakmensen en Nautilus International hun leden binnenkort op twee ledenvergaderingen.

De vergaderingen van de vaknonden zijn op 24 januari van 14.00 uur tot 16.00 uur en op 1 februari van 10.00 uur tot 12.00 uur. Ze worden gehouden in zalencentrum De Rustburcht aan de Strevelsweg 744-746 in Rotterdam. Aan het eind van de vergadering willen de vakbondsbestuurders van hun achterban horen met welke insteek ze het overleg met de werkgevers in moeten gaan.

Dekkingsgraad 91 procent
"Net als ruim 100 andere pensioenfondsen in Nederland loopt het pensioenfonds voor de Rijn- en Binnenvaart achter op het zogenaamde herstelplan dat is ingediend bij De Nederlandsche Bank", licht CNV Vakmensen toe in de uitnoiging. Op 30 november 2011 bedroeg de dekkingsgraad 91 procent en daarmee bevindt het fonds zich  in de gevarenzone.
De lage dekkingsgraad wordt vooral veroorzaakt door de lage rentestand. De Nederlandsche Bank heeft de spelregels al iets versoepeld door pensioenfondsen toe te staan om met de gemiddelde rente van de afgelopen drie maanden te rekenen. "Daardoor ziet de uitkomst er iets florissanter uit, wat niet wegneemt dat ons pensioenfonds nog steeds achter loopt op het ingediende herstelplan. Het bestuur van het fonds zal dan ook binnenkort aan De Nederlandsche Bank moeten laten weten welke maatregelen per 1 april 2013 doorgevoerd gaan worden, om de achterstand op het herstelplan in te lopen."

Onvoldoende georganiseerd
"Wat betreft de binnenvaart ligt het grootste probleem op langere termijn in het feit, dat de werkgevers in de binnenvaart onvoldoende georganiseerd zijn om de verplichtstelling van het fonds overeind te houden", aldus CNV Vakmensen. De te lage organisatiegraad maakt dat de cao niet algemeen bindend verklaard kan worden. Als dat langer zo blijft, loopt het hele pensioenfonds gevaar omdat werkgevers niet meer verplicht zijn mee te doen.
"Hoewel verschillende werkgeversorganisaties inmiddels hebben besloten samen te gaan in de Binnenvaart Branche Unie (BBU), moeten we toch ernstig rekening houden met het feit dat het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de verplichtstelling van het fonds gaat intrekken."

Pensioenpremie
Momenteel bedraagt de pensioenpremie 19,49 procent (voor de opbouw van het pensioen) + 6,13 procent (eels voor de overgangsregeling en deels voor de versterking van de financiële positie van het fonds) van de pensioengrondslag (= jaarloon- €17.027,-).  Van de premie wordt tweederde deel door de werkgever betaald en éénderde deel door de werknemer.
"Door de lage rente is de pensioenpremie van 19,49% ontoereikend", aldus Nautllus International. "Concreet betekent dit dat of de pensioenpremie omhoog moet of de pensioenregeling versoberd." Volgens de vakbond heeft overleg met de werkgevers niets opgeleverd, omdat die zouden weigeren te praten over premieverhoging." Als de uitkomst een versobering van het pensioen is, kan het pensioen na veertig dienstjaren aanzienlijk lager uitvallen, rekent Nautilus voor. 58 in plaats van 70 procent.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -