Bij de duwboot Patrijs voor het Rotterdamse VKV Service tekent Shipyard Trico als hoofdaannemer. Op 29 januari takelde de Matador vanuit een bouwloods aan de Maashaven het casco te water. VKV zelf duwde zijn nieuwe parel naar de Sluisjesdijk voor afbouw.
Twee maanden later ‘kleurt’ de kade van Shipyard Trico met honderden gasten als de echtgenote van burgemeester Aboutaleb in haar toespraak de betekenis van Shipyard Trico en VKV Service voor Rotterdam en de maritieme branche belicht. Begeleid door “Ik wens de Patrijs goede vaart voor bemanning en schip” knipt zij charmant het lint door. De champagnefles spat tegen de duwbok uiteen. Applaus! Voor drank, spijs en muziek zorgt Bart Vos van Café Het Buisje uit de Van der Takstraat. Ambiance aan de Nieuwe Maas. Meer 010 is nauwelijks mogelijk.
Bulbsteven
Waarom deze duwboot als er al zeven zijn?, vragen we VKV-directeur Bert Vos. “We hebben hem nodig! De Walvis die we vorig jaar in gebruik namen, is een sleepboot die kan duwen. Hij was bedoeld voor werk in de Rotterdamse haven, maar in de praktijk zat hij veel op de lange strek. Deze Patrijs is een duwboot die ook nog eens goed kan slepen. Hiervoor staat de beting/sleephaak 3 meter voor de schroeven op een groot vrij achterdek. Gezien de afmetingen van 26 x 11,20 meter en de uitvoering is dit meer een strekkenboot pur sang.”
Het casco heeft een bulbstevenvorm en is een ontwerp van Huib van Dijke.
Een bulb voor minder weerstand bij een duwboot?
“Weerstand is niet de belangrijkste reden. De theorie is dat de boegvorm ‘werveling en lucht’ – die onder het vlak van duwbakken uitkomt – zijwaarts dwingt en daardoor aan de oppervlakte blijft. Hierdoor komt er geen lucht of onregelmatige aanstroming in de straalbuizen, waardoor trillingen en decibels worden gereduceerd. Om een rustige boot te realiseren zijn in overleg met Shipyard Trico de gangboorden en het voordek 25-30 millimeter dik uitgevoerd voor sterkte en massa. Ook de constructie in het voorschip onder de duwbokken en bolders is fors.”
Tijden van duurzaamheid, milieu en de portemonnee van klanten zetten aan tot innoveren. Mede een reden waarom is gekozen voor het Easyflow-roersysteem van De Waal, dat zich in besturingsefficiency onderscheidt. Onafhankelijke besturing gevoed door 2 units maakt het veilig. Het stuurt optimaal met minimale uitslag en het manoeuvreert ongekend goed.
Positieve stemming
De slechts 2 maanden durende afbouw en het schitterende resultaat zijn ongetwijfeld debet aan het antwoord op de vraag waarom VKV weer heeft gekozen voor Trico. “Het is een team; er is veel mogelijk met een positieve stemming op de werkvloer.”
Als Shipyard Trico-directeur Alexander Durinck op de open dag het woord neemt voor de officiële overdracht en de Kampers kolomstuurhut zich 16 meter boven de waterspiegel verheft, is het of de Patrijs haar veren oppoetst. Ze toont kwaliteit in al haar vezels.
Natuurlijk klim je naar de stuurhut. EMS beloont met een sierlijke 3-delige lessenaar. Die is cool strak met zwart glas gevat in schitterend rvs. Combinatie Interieurbouw uit Hardinxveld support deze chique met fraai interieur. De 360 graden view plaatst de kapitein op een bergtop.
Op de millimeter
De Patrijs is groot en heeft accommodatie voor zes bemanningsleden. De pantry annex keuken is de smaakmaker aan boord. Volgens Bert Vos bezitten de jongens van Combinatie Interieurbouw een slimme professie door de minimale tijd voor inmeten en tekenen op de pc. Alles komt prefab aan boord en past op de millimeter. Snel, efficiënt en fraai timmerwerk.
Met 11,20 meter breedte bezit de Patrijs een ‘balzaalgrote’ machinekamer. YES uit Yerseke leverde twee C32 Caterpillars, en John Deere’s voor de boordenergie. De paaltrek met 1,85 diameter schroeven en 300 omwentelingen loopt naar de 38 ton. Aan de 400 pk sterke boegschroef hangt het Verhaar-label. EMS zorgde professioneel voor licht en functie.
VKV Service is allround in transport en bewijst graag dat vervoer over water ook voor uitzonderlijke lading efficiënt en veilig is. Bij nieuwe wegen vinden voelt VKV zich thuis; ze zijn 24/7 paraat. Een afspraak staat en ze onderscheiden zich met een totale service.
tekst en foto’s: Johan de Witte