Op 1 april heeft Rensen-Driessen Shipbuilding de Pascale opgeleverd. De op een haar na 86 meter lange en 10,50 meter brede tanker is gebouwd voor Elveba Bunkering uit Antwerpen.
De Pascale heeft een laadvermogen van ruim 2.200 ton. De diepgang is 3,90 meter. Het schip beschikt over acht tanks en een 26 meter lange bunkergiek.
“We hebben het schip laten bouwen op verzoek van een klant voor wie we al jaren werken”, vertelt Bart Van Stappen. “We zetten eerst de Nathalie in, maar er was een groter schip nodig.”
De Pascale wordt specifiek ingezet voor de bunkering van zeeschepen en is actief in het hele ARA-gebied. In totaal heeft Vans Bunkers vijf schepen. De andere vier leveren gasolie, smeerolie en scheepsbenodigdheden aan de binnenvaart.
Vans Bunkers bestaat op 1 december vijftig jaar. Het familiebedrijf werd opgericht door Jean Van Stappen, die nog steeds erg betrokken is. Bart is zijn zoon. Hij leidt het bedrijf samen met zijn zus Vera. Het kantoor is gevestigd aan de Vosseschijnstraat in Antwerpen (kaai 140).
Elveba
Van Stappen bestelde het schip bij Rensen-Driessen Shipbuilding. Hij had eerder goede ervaringen met het bedrijf uit Zwijndrecht. In 2006 verzorgde Rensen-Driessen Shipbuilding de bouw van de zeegaande tanker Elveba. Die is inmiddels verkocht en vaart tegenwoordig rond als New Jersey.
De afbouw vond plaats bij Dolderman. “We kenden het bedrijf al langer. We kwamen er eerder voor reparaties en ook voor onderhoud aan de Caterpillar-motoren die we in een paar andere schepen hebben staan.”
Ook nu viel de keuze weer op Caterpillar. Het is een 3512C, die bij 1.600 toeren 1.450 pk levert.
De manier van werken bij Dolderman is de mensen van Vans en Elveba goed bevallen. “Ja, we zouden het zo weer doen daar.”
Inmiddels is de Pascale, in de woorden van Bart Van Stappen, “volle bak bezig”. De verwachtingen worden waargemaakt. Het schip functioneert naar wens. “Alles klopt. Er waren nog een paar dingetjes die opgelost en afgesteld moesten worden, maar dat heb je altijd in de eerste weken. We zijn erg blij met deze nieuwe aanwinst.”
Nóg schoner varen
De ondernemer vertelt dat het schip op voorhand is ingericht om een nabehandelingssysteem voor de uitlaatgassen te plaatsen. “Zo zijn we erop voorbereid als het nodig of wenselijk is om nóg schoner te gaan varen. Dan laten we een SCR-katalysator plaatsen. Daar is ruimte voor en alle voorzieningen – bijvoorbeeld de tank en het leidingwerk voor de AdBlue – zijn al geregeld.”