Als casco bij Vahali in Servië gebouwd en 2.700 kilometer verderop bij Scheepswerf Vahali in een half jaar geïnstalleerd ligt de nieuwe troef AmaViola op 18 april gereed voor vertrek. Kamphuisen Shipping BV uit Wageningen was opnieuw in opdracht van AmaWaterways de dirigent van 65 medewerkende bedrijven.
Aan boord komen van zo’n nog maagdelijke 135 meter lange Rhinecruiser, die naar schatting 250.000 manuren werk vertegenwoordigt, is heel bijzonder. Zo’n schip relativeert alle kwesties. Samenvallen met je omgeving heet dat. Je gaat de zin ontdekken van hetgeen ver van je dagelijks bestaan ligt. Vakantie!
Laatste werkcollege
Rust is de sfeer, nu alles aan boord is. De opvarenden kennen hun taak. Alles vindt een plek en de AmaViola heeft er enige diepgang bij gekregen. Leveranciers lopen niet meer af en aan. De stores zijn vol, de glazen gepoetst, de piano is ingespeeld en de hotelcrew ondergaat voor in de lounge het laatste werkcollege. De kapitein heeft zijn schoenen en werkplunje van de afbouw naar de prullenbak verwezen. Morgen, als de gasten in Amsterdam aan boord komen, staat Jan de Bruin in vol ornaat in de entree om zijn gasten te verwelkomen.
Een passerend schip veroorzaakt een lichte beweging en bewijst dat een cruiser leeft.
U heeft toch wel een heel interessante job, meneer De Bruin?
“Je hoort mij niet klagen, maar wat het lijkt is het niet. Er zijn meer taken dan passagiers verwelkomen.”
Zoals?
“De vaarweg van Amsterdam naar Boedapest vraagt om opletten. Het is niet overal even breed of diep. Gedurende een seizoen zijn er wisselende omstandigheden. Neem de Strecke Deggendorf-Vilshoven bijvoorbeeld. Je hebt daar scherpe bochten, het is er vrij smal. Als je even niet oplet, zit je met 135 meter in de wal. En dan spreken we nog niet over laag water. Velen varen daar te snel. Ook nooit vergeten de piloot naar onafhankelijk te switchen. Van Wenen naar Bratislava kan het met duwvaart, bestemd voor Linz, erg druk zijn. Oppassen is het eveneens op de Strecke boven Gabčíkovo. Vooral boven de haven van Gönyű is het nogal smal.”
Scheepstour
We krijgen koffie en vragen of we het schip mogen bekijken en wat foto’s maken. “Natuurlijk, je kent de weg.”
De hal is prettig groot en is met zijn transparante cilinderlift, marmeren vloer en trappen een streling voor het oog. Het gaat langs kunst in de schitterende entreebalie en vriendelijke medewerksters die ambitie uitstralen. Rechts de koffiecorner en links jawel: de winkel is vooral gevuld met luxe verleidingen voor dames.
Marian Kamphuisen, verantwoordelijk voor de inrichting, heeft in de bar en lounge met tijdloze vormgeving, meubilair, kleur en accessoires de relaxte sfeer bereikt die verwacht mag worden. De keuken heeft een moderne uitvoering en slimme routing. De wijnbar en het restaurant oogsten met blik op de rivier een verdiende handvol sterren.
Verplaatst
Fitness en wellness zijn vanuit het achterschip verplaatst naar direct achter het trappenhuis. Dat lijkt minimaal, maar is behoorlijk ingrijpend in een bestaand concept. De inrichting is, inclusief badkamers, door Interieurbouw Willemsen gerealiseerd. De kwaliteit is top. Vakwerk staat hier model voor originaliteit.
De suites zijn riant! De cabins hebben wereldwijde communicatie, met balkon en teakhout dek zijn ze ronduit luxe. De balkons op dit schip zijn niet uitgevoerd met rvs hekwerk maar met glas – dit met het oog op de veiligheid voor gezinnen met kinderen AmaWaterways is de enige cruiseline die volgens Disney voldoende veiligheid in haar uitvoering heeft om met kinderen te varen. De organisatie testte heel veel schepen; AmaWaterways werd als enige goed bevonden.
Tijdig opleveren
Op de valreep ontmoeten we Koert Kamphuisen, aan wie de baas van AmaWaterways, Rudy Schreiner, al zestien keer vroeg: “Kunnen jullie een Rhine-Donaucruiser realiseren die onderscheidend is?” Een contract en omschrijving daarvoor werden nooit gemaakt. Er wordt gewerkt op puur vertrouwen.
“De volgende, de AmaKristina, loopt 28 april bij Vahali in Zazavica van de helling”, vertelt Kamphuisen. “We doen wat we kunnen, en daar bedoel ik de werf én alle medewerkenden mee. Schepen bouwen met steeds weer nieuwe uitvoeringen en technieken is een boeiende gebeurtenis. Toewerken naar de dag van oplevering blijft altijd een wedstrijd.”
Voor de maritiem gekleurden onder de lezers: Dit is scheepssier van steven tot spiegel. Genieten! De AmaViola is er weer één die niet onopgemerkt voorbijvaart.