- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwPanera brengt brood op de plank

Panera brengt brood op de plank

- Advertentie -

Delen

Als verlengde versie van het type ‘Jetrunner’ heeft de Panera een gemiddelde lege diepgang van 82 centimeter. Het draagvermogen op 2,93 meter is 3.009 ton. Door onder andere een optimaal lijnenplan, gesloten ankerboxen, ontbrekende ijkstrippen evenals een tunnel-transomplaat en een stuurrooster, in plaats van kanalen in het voorschip kwam het casco in de Duisburger Versuchanstalt met minimale weerstand uit de verf!

(foto’s Johan de Witte)

Shipyard Kherson in Oekraïne bouwde het 135 x 11,45 meter casco in opdracht van Zanen Shipbuilding BV, die Zeedencat BV als koper vond. Onder de paraplu van deze firma komen we bekende namen tegen als Leo en Marcel Zanen, Geert van Veen, Jan de Jonge, Bart de Leeuw van Weenen en Jurn Bergs­ma. De kompanen namen het initiatief om met eigen inzet en regie het schip af te bouwen.
Na installatie van onderwater-equip­ment bij Den Breejen Hardinx­veld meerde de Panera voor verdere afbouw onder de kraan bij Dockside Ridderkerk. Tussen binnenkomst van het casco en de proefvaart lagen krap vier maanden uitdaging voor dit gezelschap om een goed schip te bouwen met eersteklas materiaal voor een lage prijs.

Genoegen
Dat dit gelukt is begrijpen we als we na de eerste reis Vlissingen-Maastricht bij Geert van Veen aan boord stappen. De onvermijdelijke vraag waarom weer varen, beantwoordt hij met: “Omdat de druk na dertien jaar Zanen Shipbuilding BV van de ketel is, er brood op de plank moet liggen en ik bovendien mijn echtgenote Ria bereid heb gevonden in een 14/14-schema mee te draaien. We staan hier weer met genoegen aan het roer. Daarbij komt dat we als groep niet alleen een grote inbreng in de afbouw van dit schip hebben gehad, maar ook veel plezier.”
“Je werkt met goed materiaal aan een eigen schip dat stap voor stap volwassen wordt en dat geeft voldoening. Marcel Zanen had de regie als tekenaar en constructeur van de installatie in handen. Natuurlijk hebben onderaannemers ons een flinke duw in de rug gegeven en niet te vergeten onze ingehuurde ZZP’er Gert Jan de Wildt uit Wijchen. Hij plaatste als ijzerwerker op de Pane­ra zijn handtekening. Een uitstekende vakman, prima mee gewerkt.”
Wanneer we kijken naar Zanen Shipbuilding dat in 1983 het eerste mts Shenandoah voor De Jonge bouwde en in de loop der jaren vele tankers opleverde, is er sprake van enige expertise. Niettemin verloor Leo Zanen – al jaren niet zo hard gewerkt – in gewicht en bij Geert ging er zonder sportschool 8 kilo af. Wanneer Bart – nog even slank – op de Va-banque gemist kon worden werd er op de Panera gebuffeld. Jan de Jonge zorgde voor medewerkers aan dek en bleef hierbij op sterkte. Bergsma legde zijn gewicht in de schaal met werk achter de coulissen.
De eigen aanpak en inzet betaalden zich uit in snel, efficiënt en betaalbaar. Bijvoorbeeld de 1700 Mitsubishi-motor werd direct van de Koedood-truck met een takel onder de kraan op zijn fundatie gezet, à raison van twee kraanuren.

Unibarge
Het komt erop neer dat met eigen mensen alle equipment op z’n plek is gezet. Onder andere het leidingwerk aan dek en machinekamer heeft het label van Anko Piping. Rullens zorgde voor de elektriciteit. De jongens van Verveer timmerden de keuken, sfeer plus comfort en Alubouw de Mooij realiseerde de stuurhut. Resultaat: een perfect en zeer goed dragende, ogende en uitgeruste tanker die als een kano door het water glijdt, ofschoon Panera ‘broodmandje’ betekent.
Daar komt bij dat Unibarge de Panera in beweging houdt. Geert van Veen: “Door ons mini-marktonderzoek sprong Unibarge eruit. Overigens lagen we al langszij de Wanders-familie in bietencampagnes en containervaart. Je leert elkaar kennen en weet wat je aan elkaar hebt. De Unibarge-vlag in onze mast is de ‘som’ hiervan.”

Anchorage
Zich bemoeien met periodieke loonjournaalposten, bruto en/of netto lonen, arbeidsovereenkomsten, tussentijdse salaris- of adreswijzigingen, periodieke aangiften, loonheffingen, premies, pensioenen et cetera is voor maritieme ondernemers te veel ‘algebra’. Marjan de Jonge kent het ‘boekhoudkundig abc’. Haar kantoor Anchorage (betekent ankerplaats) in Amstelveen is klein maar flexibel en zorgt voor de paperassen op dertien schepen van zo’n 65 man. Verder verzorgt ze voor een aantal bedrijven de boekhouding en aangifte omzetbelasting. Ze kent de scheepvaart van binnenuit. “Bemanningen zijn hier geen nummers op papier. Ik ken hen bijna allemaal en weet wat er sociaal speelt ‘tussen wal en schip’. Daarom blijft mijn administratieve werk ook praktijkgebonden interessant.”
Op haar loonlijst heeft partner Jan de Jonge de status van DGA/HR-rmanager/huisman. “Samen redden we het wel”, zegt hij: “Ik heb het niet zo druk. Het zijn jonge schepen en bemanningsverloop hebben we vrijwel niet.”
Deze Panera is nummer 13 waarvan de balans in de boeken van Anchorage Administratiekantoor voorkomt.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -