Het 85 x 9,50 meter grote Hydrovac 12-casco is met zeven tanks in China ‘geboren’. Aanvankelijk had de integratie in Nederland enige vertraging, echter eenmaal op kosten van International Slop Disposal (ISD) BV bij Veka Shipbuilding op ‘college’ onderging het casco een snelle maar keurige ontwikkeling en werd het klaargestoomd tot type C-tanker, bevoegd voor de inname van afvalvloeistoffen.
Afvalvloeistoffen, in hoeveelheden van pakweg 5 tot 25 ton in een tanker van 1700 ton? Kapitein Wicher Kuilder hoort ons hardop denken of er zoveel afval/chemieolie wordt aangeboden en informeert: “Met elf Hydrovac-schepen van verschillende tonnage bestrijken we de Nederlandse zeehavens. We ontvangen soms 30 of 50 maar ook weleens 300 ton sludge.”
(foto’s Johan de Witte)
“Bijvoorbeeld waswater pompen we van 10 tot 35.000 ton. Dat laatste was dan wel een supertanker die schoon moest van crude. De halve vloot van FTS Hofftrans BV diende hierbij als opslag, want zo’n grote hoeveelheid is voor de verwerkingscapaciteit van de ATM ook een beetje too much!”
Leerzaam verhaal
FTS Hofftrans is hier het bruggetje naar de Burando Group die het management voert voor International Slop Disposal BV. Wicher Kuilder – gestart als matroos onder de gage bij zijn vader aan boord en na maritieme omzwervingen alweer elf jaar bij ISD – heeft het over een prima bedrijf. “Je bent hier médewerker! Onze baas Andreas Drenthe zegt: ‘Het is jouw schip, als het goed gaat hoor je ons niet, maar we staan wel achter je.’”
“Samen met onze technische man Hans Hooimans en van Veka Jan de Vries en Jan Klop hebben we hier aan boord werkervaring in praktische uitvoering vertaald. Deze Hydrovac onderscheidt zich niet van een tankschip ofschoon specifieke uitvoering altijd werkt in de afname van afvalstoffen. Afbouw is een leerzaam verhaal; niettemin na tweeënhalve maand afbouw wordt het tijd om een stukkie te varen.”
Arie van Andel is de pperationeel manager van ISD en gangmaker van de dagelijkse afvalstoffeninname en indeling van de schepen. Hij trappelt van ongeduld om de Hydrovac 12 in bedrijf te nemen. “We hebben hem nodig”, zegt hij. Barry de Geus, eveneens op de loonlijst van ISD, trappelt op zijn fiets de ziekte ALS de wereld uit. Voor dit goede doel heeft hij veel over, evenals familie, vrienden en Burando-collega’s, die samen de euroteller al op bijna 20.000 hebben gezet.
De grootste van ISD
Met een paar tussenschotten zijn er meer tanks gerealiseerd. “Voor afvalolie-inname kan je niet genoeg tanks hebben”, volgens Hans Hooimans. “Er zijn altijd producten die zich onderscheiden en separaat moeten blijven.”
Moet zo’n tanker nog aan bijzondere specificaties voldoen, vragen we. “Nee, een type C is in principe voldoende. Aan boord wordt niets gesepareerd. Alle stoffen worden geanalyseerd, krijgen een UN-nummer voordat ze worden ingenomen, en daarna afgegeven aan ATM.”
“Ook kunnen we met het leidingsysteem alle kanten op. De leidingen zijn getraced; om de warmte erin te houden is er een Heatmaster-ketel ingebouwd. Het is een uitstekend uitgevoerd schip. Met de ‘pet van de schipper op’ hebben we goed om ons heen gekeken en het zo simpel, functioneel en veilig mogelijk gemaakt.”
Vanzelfsprekend wordt er overeenkomstig de nieuwe regelgeving van de havendienst gewerkt. Aan dek is er door de opstelling van het manifold en het dubbele leidingsysteem op zoveel mogelijk werk/loop-ruimte gelet.
We zien Yoeri Verhoef met zijn paperassen over dek schuiven. Hij is de veiligheidsman van de firma en speelt zijn wedstrijd gedurende de EBIS-check (de informatiebron waarmee een verlader besluit of een lichter en bemanning al dan niet acceptabel zijn).
Een verantwoordelijke taak dus. Niettemin slaat ook hier de routine toe en zien we het examen, gezien zijn staat van dienst, met vertrouwen tegemoet. We duiken in de maagdelijk wit gespoten machinekamer en horen van tweede kapitein Sander Geertse dat de ingesealde motor een Caterpillar C32 is. Onherkenbaar zoals meubilair in een pyjama schuilt hier de technische equipment voor de verfspetters. Geen fotootje te schieten!
Wat opvalt is de korte ingangstrap die op een bordes uitkomt dat over de volle breedte langs het voorschot loopt en boven de generatoren is gebouwd. Volgens Sander “maakt het de machinekamer extra ruimtelijk. Ons bevalt het wel en het is weer eens wat anders.” Scheepvaart is altijd in beweging en broodnodig voor het milieu!
(Johan de Witte)