- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwPanamera heeft klasse

Panamera heeft klasse

- Advertentie -

Delen

Wie de contactsleutel van deze Panamera omdraait, merkt al snel dat Timmerbedrijf Verveer erin geslaagd is het volume van deze Caterpillar te temmen. Een eigenzinnige vorm zoals zijn equivalent op de weg is voor mts Panamera niet weggelegd, ofschoon met slechts 54 decibels als een gentleman achter het stuur omringd door maritiem comfort en in pakweg één minuut op volle snelheid, is het ‘een Porsche’ op het water. 

Deze 110 meter dynamiek liep zonder een grammetje vet voor Resen-Driessen Shipbuilding in opdracht van Fa. Willems uit Antwerpen van de slipway in Orsava Roemenië. Dolderman en het team onderaannemers realiseerden het Orsova standaard strak en fraai gelaste casco tot een eigentijdse 110 x 11,45 x 3,99 meter diepgang x 5,90 meter holte en 3.402 ton grote type C-tanker.
Vernieuwing draait bij de Panamera om de uitrusting met het accent op het dubbel leidingsysteem. We zijn een dag na de proefvaart aan boord. De RWS-slagboom aan Volkerak-noord draait overuren. Terwijl de Panamera uithijgt van haar examen wordt ze opgepoetst voor de doop en inzegening en is het file aan de waterkant.
Sheila Willems-Pius, haar zus Sandy en de beide mamma’s nemen het voortouw bij deze grootkuis en claimen elke vrije tafel. Bijgevolg interviewen we eigenaar Franky Willems op het trunkdek en gebruiken we de made-by-van-Leemberg-leidingen als comfort.

Stolt Nielsen
Het is juist dit custom made-leidingsysteem waaraan het Franky Willems-label hangt en dat een belangrijke rol voor deze nieuwbouw speelt. Franky: "We varen namelijk reeds acht jaar voor Stolt Nielsen met chemielading. Onze acht jaar oude en inmiddels verkochte Carrera is weliswaar in uitrusting vergelijkbaar, niettemin heeft deze Panamera een uitgebreider leidingsysteem, overeenkomstig de wens van Stolt Nielsen.”

(foto’s Johan de Witte)

“We kunnen nu alle elf tanks met de deepwells afzonderlijk bedienen, zowel voor lading als stripping. Dat vereiste een dubbel leidingsysteem waarvan het stuurboord-deel laag gehouden en derhalve één loopbrug voldoende is. We hebben eveneens spiralen en een Heatmaster-ketel. Additioneel aan de pomp-/kopschroefmotor beschikken we over een extra generator als energie voor maximaal vier pompen ingeval de terminal/capaciteit niet meer vraagt. Het schip heeft Lloyds-klasse en is ingericht volgens onze wensen.”
“Met Dolderman, projectleider Dik Alblas en het team onderaannemers is het uitstekend werken. We zeggen van hieruit nog eens: MERCI!”
Het is lunchtijd, maar voordat Franky op de koffie en pistolets afgaat van het belangrijkste bemanningslid, alsook verantwoordelijk voor de bedrijfsadministratie Sheila Willems Pius vragen we: waarom Panamera? "In ’98 was er twijfel of we een schip Carrera of Panamera zouden noemen. Het werd Carrera, niet wetende dat Porsche ons voor zou zijn. Ofschoon wij in een doorsneemerk rijden, vinden we het toch een mooie naam", antwoordt hij met een smile.

Voor familie en – zo vermelde Franky Willems nadrukkelijk – medewerkers aan het schip was er vrijdag 26 april een bescheiden party. Met het Antwerpse Houtdok als decor stalen de kinderen Yannick en Caitlin Willems de show. Tegen hun jeugdige overmoed was de champagnefles niet bestand en zij zwierden, begeleid door ‘goede vaart voor bemanning en schip’, de fles aan scherven. De regie over de inzegening van het schip had Pater Renders.

Combi Isolatie Tholen
Sinds de broers Gabby en Rinus Geuze Combi Isolatie in 1980 oprichtten, is het bedrijf uitgegroeid tot specialist in industriële isolatie. Met name op isoleergebied van koel- en vriestoepassingen is Combi door de jaren heen een begrip in de markt geworden. Het meeste werk verricht Combi Isolatie aan koel- en vriesinstallaties, ten behoeve van zowel industriële projecten als op schepen.
Ook het isoleren van dekleidingen behoort tot één van de specialiteiten, zoals op mts Panamera, waar volgens Franky Willems "de kwaliteit, snelheid en werkwijze top was".

Hoe komt Combi Isolatie in de scheepvaart terecht? Met de komst van Rob van den Berg als nieuwe directeur richtte het bedrijf zich duidelijker op de maritieme sector, zowel binnenvaart, commerciële vaart als luxe jachtbouw. Hij heeft reeds vele jaren ervaring op het gebied van scheepsisolatie.
Waarom kies je Combi-Isolatie? Omdat Combi-Isolatie als geen ander op korte termijn een professioneel en ervaren team kan samenstellen, een project binnen zeer korte tijd succesvol tot een eind weet te brengen en daarbij nooit de kwaliteit uit het oog verliest.
Waardoor behaalt Combi-Isolatie uitstekende akoestische resultaten? Doordat het totaalsysteem niet alleen een goed systeem is maar ook op de juiste wijze wordt aangebracht. Alles valt of staat met een juiste afstemming van ontwerp en uitvoering.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -