RheinCargo, de in 2012 opgerichte joint venture tussen de havens van Keulen (HGK) en de havens van Düsseldorf-Neuss (NDH) heeft een goed halfjaar achter de rug. De natte overslag in de zeven RheinCargo-havens klom naar 9,4 miljoen ton en overtrof daarmee de verwachtingen.
“Dat we tegen de markttrend in konden groeien, bewijst dat we op de goede weg zijn”, aldus directeur Jan Sönke Eckel. De overslag van bouwmateriaal groeide met 11 procent naar 1,3 miljoen ton. Vooral de uitvoer van bouwstoffen naar Nederland ontwikkelde zich positief, maar ook de vele bouwprojecten in het Duitse Rijnland droegen bij aan de goede cijfers.
Door investeringen in de terminalinfrastructuur groeide de containeroverslag met 13 procent. De kolenoverslag is als gevolg van de Duitse energietransitie verder afgenomen.
Spoor ook in de lift
Per spoor vervoerde RheinCargo 9,37 miljoen ton. Ook dat was meer dan verwacht. Secundaire grondstoffen, gecombineerd vervoer en chemische producten waren de motor achter de groei. Het spoorvervoer zou nog sterker kunnen worden als de concurrentienadelen ten opzichte van het wegvervoer worden weggewerkt.
RheinCargo, een van de grootste private aanbieders van goederenvervoer per spoor in Duitsland, kaart deze scheven verhoudingen al lang aan. De onderneming heeft 90 eigen locomotieven en 700 wagons.
foto: RheinCargo