Tijdens het Binnenvaartcafé is op 21 september de samenwerking tussen Lean & Green Synchromodal (L&GS) en Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) bekend gemaakt. L&GS maakt deel uit van Topsector Logistiek. Doel is een toename van het multimodaal en/of synchromodaal vervoer te realiseren en dat biedt kansen voor de binnenvaart.
Reden voor het BVB om de samenwerking met Lean & Green Synchromodaal te zoeken. De inzet van het BVB in deze samenwerking zal met name bestaan uit het adviseren van verladers over de mogelijkheden van vervoer over water.
Een van de acties die uit deze samenwerking voortvloeit, is een prijsvraag voor logistieke partijen die meer gebruik willen maken van multimodaal en synchromodaal transport. Gezocht wordt naar voorstellen om barrières te slechten, de risico’s in de praktijk te ervaren en weg te nemen en om te leren wat nodig is om daadwerkelijk meer lading multimodaal en/of synchromodaal te vervoeren. De prijsvraag is verdeeld in twee categorieën: multimodale en synchromodale projecten.
Kijk hier voor meer informatie en om in te schrijven.
Maatwerk op beurs Transport & Logistics
Op 29 en 30 november en 1 december vindt de beurs Transport & Logistics plaats in Ahoy Rotterdam. Net als in de voorgaande editie zal het BVB daar een seminar verzorgen. Dat vindt plaats op donderdag 1 december van 14.15 tot 14.45 uur en heeft als titel: The Blue Road houdt het achterland bereikbaar.
Vervoeren met de binnenvaart werkt net even iets anders dan over de weg. De weg naar het water is maatwerk en lang niet altijd even eenvoudig. Miranda Volker, logistiek adviseur van het Bureau Voorlichting Binnenvaart, zal verladers tijdens het seminar wegwijs maken in de wereld van de binnenvaart.
Ze behandelt aansprekende praktijkvoorbeelden over containers, maar ook over minder voor de hand liggende goederenstromen, en geeft uitleg over het inpassen van de binnenvaart in een logistieke keten.
Presentatie op STC
Vandaag (11 oktober) geeft Wilco Volker – net als ieder jaar – een presentatie aan de vierdejaarsleerlingen van de mbo-opleiding Kapitein-Manager Binnenvaart van het STC. Zijn presentatie spitst zich toe op het belang van goede PR en marketing voor de branche. Zodat de leerlingen, als ze instromen in het bedrijfsleven, zich ervan bewust zijn dat ze actief kunnen bijdragen aan een positief imago van de binnenvaart als veilige, duurzame en innovatieve bedrijfstak.