In Duitsland worden oplossingen gezocht om de vloot snel en efficiënt te verduurzamen. De partners van het project MolnBiKo (Modulares Innovatives Binnenschiffskonzept) zien kansen in het modulair bouwen van binnenschepen. Maar of dat ook op grote schaal in Duitsland gaat gebeuren?
Het vergroenen van de bestaande binnenvaartvloot is niet eenvoudig. Door de relatief hoge leeftijd van de schepen is het varen op alternatieve brandstoffen vaak technisch en/of financieel niet interessant. De partners van MolnBiKo bedachten een scheepstype met een hoge energie-efficiëntie gedurende de levenscyclus, dat ook geschikt is voor laag water. Het kan snel kan worden aangepast aan de huidige stand van de techniek.
Verschuifbare schotten
Het is een modulair schip met twee optionele verschuifbare schotten in het ruim. Het achterste gedeelte van het laadruim is bestemd voor de energie-installatie, het voorste voor de lading. Het schip kan op alle brandstoffen varen, heeft een elektrische roerpropeller, pump jets, een accu en zonnepanelen. Het gelijkstroomnet wordt gevoed met generatoren op methanol.
Er is al een gegadigde: Rederij Lambers denkt met dit type schip zowel bulk als containers en projectlading efficiënt te kunnen vervoeren.
Strategische samenwerking
Maar kunnen op die manier voldoende nieuwe schepen in Duitsland worden gebouwd? Daarover werd tijdens de slotbijeenkomst van MolnBiKo in Leer gediscussieerd. Reder Martin Deymann denkt dat dit lukt als een groot aantal rederijen bereid is om te investeren. Het ontbreekt echter aan innovatieve financieringsmogelijkheden en bovenal aan zekerheid over de toepassing van alternatieve brandstoffen. Belangrijk is volgens deskundigen strategische samenwerking in de keten: van reder tot werf en toeleveranciers.
De overheid zou als grootste nationale reder met zo’n 700 eigen schepen het voortouw kunnen nemen. Maar dan moet ze wel het potentieel van de binnenvaart erkennen en ook in de scheepsbouw de investeringsachterstand aanpakken.