De allereerste volledig elektrische veerboot ter wereld, de MF Ampere, is inmiddels tien jaar in bedrijf. Sceptici voorspelden in 2015 dat het project gedoemd was te mislukken, maar het schip bewees de haalbaarheid van een concept dat inmiddels in honderden veerboten over de hele wereld wordt toegepast.
De MF Ampere vaart op de route Lavik-Oppedal. Het schip heeft, uitsluitend varend op accu’s, inmiddels een afstand afgelegd die gelijk is aan zeventien keer de afstand rond de evenaar.
Het begon toen Norwegian Public Roads Administration besloot om duurzame technologie aan boord van het nieuwe schip te eisen. Ferry Operator Norled onderzocht elektrische alternatieven en won samen met Fjellstrand Shipyard de aanbesteding met een geavanceerd ontwerp en een uitstekende kennis van zaken.
Nooit eerder gedaan
“Door gebruik te maken van bestaande, bewezen scheepsontwerpen van eerdere projecten en onze expertise op het gebied van lichtgewicht en geoptimaliseerde energieontwerpen zijn we erin geslaagd om een schip te creëren dat niet alleen efficiënt is, maar ook volledig op de toekomst van duurzaam vervoer is afgestemd”, zegt Edmund Tolo, R&D- en sales manager bij Fjellstrand Shipyard.
“We stonden voor een aantal uitdagingen omdat niemand dit eerder had gedaan. We hadden geen idee van de werkelijke levensduur van de accu’s en we beschikten niet over de benodigde regels en voorschriften. Maar door nauw samen te werken met Siemens als integrator, batterijleverancier Corvus Energy, scheepseigenaar Norled, de Noorse maritieme autoriteiten en DNV, zijn we erin geslaagd om dit tot een succes te maken.”
“Investering is de moeite waard”
Voor rederij Norled was MF Ampere de start van een milieuvriendelijke bedrijfsvoering. “De ervaring met MF Ampere laat zien dat het de moeite waard is om te investeren in elektrisch varen op veerboten. Dit is zowel goed voor het milieu als voor de maatschappij omdat er nieuwe banen in de maritieme sector worden gecreëerd en omdat elektrisch varen op de lange termijn goedkoper is dan op diesel”, aldus Norled-CEO Heidi Wolden.
“Van de Ampere, die goed was voor 4 procent van onze vloot met nuluitstoot, is nu bijna 50 procent van onze vloot uitgerust met een lage tot nuluitstoot. En we blijven eraan werken om meer schepen met een lage of nuluitstoot te krijgen.”
Brandstofkosten tot 90 procent lager
Het elektrische aandrijfsysteem van Ampere, dat op de route Lavik-Oppedal werd geïntroduceerd, heeft uitzonderlijke resultaten opgeleverd en de milieu-impact van veerbootreizen drastisch verminderd, stelt batterijenfabrikant Corvus Energy. De CO2-uitstoot verminderde met 5.700 ton per jaar.
Ook niet onbelangrijk: vergeleken met een traditionele veerboot op fossiele brandstoffen zijn de kosten per overtocht met 85 tot 90 procent gedaald. Dat betekent een totale besparing van bijna 15 miljoen dollar.
Betere batterijsystemen
“Sinds 2015 stak de Ampere de Sognefjord al meer dan 124.000 keer over en bewees dat elektrische schepen zowel zuinig als duurzaam zijn”, zegt Fredrik Witte, CEO van Corvus Energy. “De aangetoonde kosten- en emissiebesparingen hebben de weg vrijgemaakt voor de elektrificatie van nog eens tachtig, negentig veerboten in Noorwegen. Het heeft ook de technologische ontwikkeling versneld, waardoor lichtgewicht en energiedichtere systemen mogelijk zijn. Ter vergelijking: de MF Ampere heeft 1 MWh van onze eerste generatie batterijen geïnstalleerd, maar ons grootste batterijsysteem tot nu toe, de Incat-veerboot in Zuid-Amerika, zal bijna 42 MWh van onze lichtgewicht Dolphin-batterijen aan boord hebben. Maar zonder de MF Ampere als ons pilotproject, zouden we niet zijn waar we nu zijn in maritieme elektrificatie.”
Corvus Energy heeft een ongeëvenaarde ervaring met meer dan 1200 projecten. Meer dan 50% van de schepen met emissieloze technologie ter wereld zijn uitgerust met de systemen van Corvus Energy.
Autonoom varen
Onlangs zijn extra accu’s geïnstalleerd, om de levensduur van het schip te verlengen. De MF Ampere blijft tussen Lavik en Oppedal varen tot de volgende innovatie een feit is: vanaf 2026 zullen vier autonoom varende ferry’s de route onderhouden.