De Franse vaarwegbeheerder VNF heeft te kennen gegeven bij de aanleg van het kanaal Seine-Nord Europe (SNE) zoveel mogelijk binnenvaart en spoor in te zetten, vooral de binnenvaart op het Canal du Nord. In verband met milieu en omdat VNF belasting van het wegennet van de departementen Le Nord, Pas-de-Calais, de Somme, de Aisne en de Oise wil beperken.
Een van de aquaducten zoals die worden gebouwd, hier over de A29, 86 meter lang en 38 meter breed.
Tussen midden 2014 en 2018 wordt 15 miljoen ton geleverd in het 106 km lange werkterrein: zand, toeslagstoffen, staal, cement, kalk, afdichtingsproducten, metalen structuren en de hydromechanische uitrusting voor de sluizen en werfmateriaal.
Het verkeer naar de noordelijke en zuidelijke uiteinden van het Canal du Nord vertegenwoordigt gemiddeld 1,5 miljoen ton/jaar. Voor sommige producten worden periodes van voorlopige opslag overwogen, om overbelasting te vermijden tijdens de piekperiode van de werkzaamheden.
VNF wil voor het industriële transport gedurende 5 à 6 jaar een logistiek aanbod aantrekken en verzamelen, zowel voor binnenvaart als voor multimodaal transport via het huidige Canal du Nord (met aangepaste uren) en roept op om met plannen te komen: OIBB’s (Oproep tot het indienen van blijken van belangstelling).
Het is de bedoeling om vanaf de uitvoeringsfase het binnenvaartaanbod te gebruiken, zodat ook het toekomstige scheepvaartverkeer op SNE kan worden opgestart vanuit de markten op het grondgebied, en om multimodale platforms te creëren voor scheepsbevrachters (export/import), graanverbouwers en industriëlen uit Picardië, Champagne-Ardenne en Nord Pas-de Calais.
Het plan is:
– transportmiddelen te delen, om de schepen te kunnen afschrijven tijdens de uitvoeringsfase en vervolgens zo mogelijk tijdens de operationele fase van SNE, in samenwerking met de toekomstige industriële gebruikers van het kanaal die daar een aanvraag voor zouden indienen;
– binnenvaartoperators te mobiliseren met een minimumcapaciteit van 500.000 ton/jaar, die vanaf het begin van de werken beschikbaar zijn voor de uitvoeringsfase van de werken;
– een laad- en losaanbod uit te werken op de bestaande kades (of aan te leggen kades, in verbinding met de installaties en toekomstige platformen van SNE), dichtbij de productiesites van de werkzaamheden;
– de bouw en de financiering van nieuwe scheepshellingen die een hoge capaciteit hebben en geschikt zijn voor industrieel gebruik, aan te moedigen en te vergemakkelijken met de steun van innovatieactoren en financiers;
– varend personeel te werven en op te leiden in deze nieuwe industriële eenheden.
Om te reageren op deze OIBB kunnen de betrokken actoren Franse of Europese groepen vormen op basis van een binnenvaartaanbod, eventueel in combinatie met een spoorwegaanbod, en hun logistiek en technisch aanbod en hun behoeften (kades, werkuren, …) toelichten. De publicatie van de Oproep op de site www.vnf.fr is gepland medio september 2012 en de kandidaturen moeten eind oktober 2012 binnen zijn.
Voor alle vragen kunt u terecht bij dhr. Cyr-Denis Nidier.