Naast de promotie-/voorlichtingswerkzaamheden voor de gehele sector – zoals deelname aan beurzen en havendagen, uitbrengen van divers folder- en beeldmateriaal en diverse online communicatie – is een van de kerntaken van het BVB om verladers ervan te overtuigen de binnenvaart als transportmodaliteit te overwegen.
Om dit structureel en professioneel aan te pakken is het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart actief. Het doel van dit project is meer ladingstromen naar de binnenvaart te genereren middels persoonlijk advies op maat. Eerdere initiatieven hebben uitgewezen dat deze werkwijze het meest effectief is.
Het Maatwerk-team is onder andere actief in de provincie Overijssel. En niet zonder succes. Hier zijn al enkele, met name de kleinere, wellicht minder bekende bedrijven overtuigd dat the Blue Road voor hen een toegevoegde waarde heeft in de keten.
Het gaat hier ook om de wat kleinere goederenstromen. We spreken nu al over zo’n 1.500 containers die jaarlijks over water vervoerd worden. En meer verladers bekijken serieus de mogelijkheden.
Daarnaast is het BVB sinds dit jaar betrokken bij het programma Lean & Green Synchromodaal dat wordt uitgevoerd door Connekt. Dit programma richt zich op het in kaart krijgen van volumes goederenstromen van verladers, om vervolgens te analyseren welk deel van deze goederenstromen potentie heeft om synchromodaal vervoerd te worden.
Het BVB is in dit project betrokken om praktische invulling te geven aan het stukje binnenvaart. Dit project loopt nog zeker tot half volgend jaar.
Het succes in Overijssel is niet onopgemerkt gebleven in andere provincies. Zo is ook Gelderland zeer geïnteresseerd in een dergelijke maatwerk-aanpak en heeft de Provincie Zuid-Holland toegezegd een opdracht uit te schrijven die het BVB samen met de EVO uit zal voeren.
Tevens heeft het Ministerie van Infrastructuur & Milieu het BVB de opdracht gegeven een studie uit te voeren naar mogelijke stormen van gevaarlijke goederen die van het spoor door de binnenvaart overgenomen zouden kunnen worden.
Speciale aandacht voor instroom jongeren
Hiernaast zal het BVB zich uiteraard ook op andere vlakken blijven inzetten om de binnenvaart bij diverse doelgroepen op de kaart te zetten en te houden. Met name de groep jongeren verdient onze speciale aandacht.
Zo heeft het BVB zijn binnenvaartposterserie volledig vernieuwd en zullen we deze actief verspreiden onder jongeren.
Deze posters zijn te bekijken met the Blue Road-app, waarmee de schepen als het ware tot leven komen op je scherm.
Bovendien heeft het BVB een uitgebreid arbeidsmarktcommunicatieplan geschreven om de instroom van jongeren voor binnenvaartopleidingen te bevorderen door een breed pakket aan middelen.
Het BVB zoekt hier op onderdelen financiële partners voor zodat we volgend jaar zo veel mogelijk acties kunnen uitvoeren om de binnenvaart in de toekomst voldoende gekwalificeerd personeel te kunnen bieden.
Kantoor gesloten
Het BVB-kantoor is gesloten op dinsdag 27 en woensdag 28 december. De andere dagen zal er een beperkte bezetting zijn, maar is het BVB wel gewoon bereikbaar.