Stel: je schip is leeg en je vaart naar de volgende laadplek. Intussen zie je op je smartphone dat de verlader jou heeft beoordeeld als ‘uitstekend vervoerder’ en jij moet hem als ontvanger echter aanmerken als ‘redelijke klant’, want hij heeft je toch een beetje benadeeld bij de lossing. Dit heeft gevolgen. Jij komt hoger op de lijst van beschikbare schepen en hij zal een paar centen meer moeten betalen.
De vrachtprijs wordt bepaald door algoritmen, het nieuwe toverwoord. De prijs is direct gelinkt aan vraag en aanbod in binnenvaart, wegvervoer, spoor, luchtvrachtdiensten, zeevaart en aan tal van andere invloeden die je zelf ook wel kan bedenken (waaronder bovengenoemde waarderingen, waterstanden en zo).
Dit is mijn simpele vertaling van Uber naar het goederenvervoer.
Bij het jaarcongres van Koninklijke BLN-Schuttevaer zei VVD-Kamerlid Betty de Boer te hopen dat er snel een Uber in de binnenvaart opstaat. Lekker modern, zal ze hebben gedacht. Iets te modern voor Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-
Nederland: Uber, levensgevaarlijk! Interessant. Betty zal (hopelijk) niet UberPop bedoelen, waarbij particulieren taxidiensten leveren. Ik zie jachteigenaren er niet met een lading
veevoer vandoor gaan.
Internetdienst. Uber verbindt vervoersdiensten met klanten, maakt daarbij gebruik van ‘price surging’. Letterlijk het mee-op-en-neer-deinen op de prijsgolven, met de nadruk op ‘op’. Superslimme algoritmen passen de prijs van het vervoer voortdurend aan vraag en aanbod aan. Wie levert de input? Heel de samenleving kent patronen die op het eerste gezicht niet met elkaar samenhangen, maar alles heeft een oorzaak, ook vraag en aanbod in het transport.
Voorbeeldje: taxichauffeurs vangen via Uber in de nieuwjaarsnacht het zevenvoudige van wat ze normaal krijgen. De echte winnaar is Uber, want die vangt meer dan een kwart van de omzet. Daarom is dat bedrijf in vier jaar tijd een miljardenconcern geworden met taxidiensten (en rechtszaken) in 66 landen en meer dan 500 steden. Die rechtszaken, protesten en zelfs vechtpartijtjes zijn het wrijfhout tussen de alles verdringende ‘Uberification’ en de traditionele bedrijfsmodellen.
Geen illusies: Uber is uiteindelijk voor de klanten, niet voor de taxichauffeur (in ons geval de schipper). Die kan ervan profiteren zolang hij aan boord gewenst is. Uber doet net als Google en Apple mee in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en zelfs van vliegtuigjes (de wereld is nou eenmaal driedimensionaal, aldus Uber) die verticaal kunnen opstijgen en landen.
Maak je borst maar nat. Dacht je dat je modern bent met een app en breedbandinternet? Het is een beginnetje.