- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOntbijt met stevige grappen en waarheden

Ontbijt met stevige grappen en waarheden

- Advertentie -

Delen

Harm Edens was net zo scherp als vroeger in het tv-programma Dit Was Het Nieuws. De presentator wist de meer dan 200 ontbijtgasten vrijdag 10 november veelvuldig aan het lachen te maken. Ondertussen had hij een serieuze boodschap over de opwarming van de aarde: “We hebben nog dertien jaar om de hele economie te verduurzamen en er moet nog veel gebeuren. Elke bedrijfstak die daar niet snel mee aan de slag gaat, is straks gewoon weg.”

Vóór de start van de laatste beursdag van Europort keek Koninklijke BLN-Schuttevaer naar de toekomst van de binnenvaart en van de eigen organisatie. Vandaar de aangepaste titel: Dit Wordt het Nieuws. Verder volgde de bijna twee uur durende show het stramien van het tv-programma, aangevuld met een vleugje De Wereld Draait Door en College Tour.

De twee teamcaptains waren van BLN-Schuttevaer zelf: algemeen directeur Hester Duursema en Co Abercrombie, manager Markt & Logistiek. Zij werden bijgestaan door achtereenvolgens Jan Boeve (directeur TLN, de brancheorganisatie van het wegvervoer), Eppo Bruins (Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie) en Liana Engibarjan (stuurman en binnenvaart-influencer) en Remco Pikaart (binnenvaartondernemer), Roelof Bisschop (Tweede Kamerlid voor de SGP) en Marco van Oeveren (binnenvaartondernemer).

 

Samenwerken

Jan Boeve vroeg zich hardop af: “Waarom ligt steeds de nadruk op alleen de binnenvaart? Je kunt beter het transport als geheel benaderen en samenwerken. En jullie hebben nog drie brancheverenigingen. Zorg dat het er één wordt.”

Eppo Bruins opperde dat betere samenwerking tussen binnenvaartondernemers ook gewenst is. Eventueel zouden de mededingingsregels daarvoor aangepast moeten worden. “De ACM zou niet alleen moeten kijken naar de laagste prijs als belang voor de consument, maar ook naar het algemeen belang. Andere aspecten zouden ook moeten meetellen.”

Zoals duurzaamheid. Meer gebruik van binnenvaart is goed voor die duurzaamheid, terwijl ook de schepen zelf schoner moeten worden. Harm Edens rondde af met het advies dat de binnenvaart meer moet laten zien hoe belangrijk de branche is – voor de economie en als middel om de klimaatverandering tegen te gaan.

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -