De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens pleit voor een Binnenhavenmonitor. Volgens de NVB is er een brede behoefte aan betere cijfers en statistieken over het transport via binnenhavens.
"Zowel zeehavens als beleidsmakers en bestuurders klagen over een gebrek aan goede cijfers en statistieken van de lading- en goederenstromen en overslagcijfers." Daarom wil de NVB huidige studies naar het economisch belang van binnenhavens verder ontwikkelen naar een Binnenhavenmonitor.
Volwaardig
Eind 2012 werd het economisch belang van de binnenhavens in kaart gebracht. Het rapport Blue Ports, de onmisbare schakels, was een actualisatie van de studie "Blue Ports: knooppunten voor de regionale economie" , verricht door TNO en de Erasmus Universiteit in 2004. "Met de inzichten van dit onderzoek kunnen Nederlandse binnenhavens op een volwaardige wijze worden meegenomen in economische besluitvorming over infrastructurele projecten", aldus de NVB.
Jelle van den Enden, die het onderzoek in opdracht van de NVB deed, verdedigt vandaag, voor zijn Master Thesis aan de Erasmus School of Economics, zijn scriptie The economic impact of Dutch Inland Ports. Eén van de aanbevelingen die hij doet is om elke één of twee jaar een dergelijk onderzoek te doen.
De NVB wil de methode die gebruikt is (een combinatie van top down- en een bottom up-onderzoek, doorontwikkelen tot een Binnenhavenmonitor. Een tweejaarlijkse update met een geleidelijke uitbreiding van de huidige zestien case studies zou voorzien in een behoefte.
Economisch belang
Zo’n Binnenhavenmonitor kan van belang zijn voor beleidsmakers, -ontwikkelaars en onderzoekers. De informatie kan volgens de NVB ook bijdragen aan het bestuurlijk inzicht in het regionaal economisch belang en voor de regionale werkgelegenheid. Dat moet dan weer leiden tot een betere afweging van regionale beleidsprioriteiten (wonen, recreatie, economie). Maar ook voor "de beleidsbepaling door beheerders zeehavens en (de)centrale overheden" kan de monitor als informatiebron dienen. Net als voor de keuze van investeringen in vaarwegen en infrastructuur.
De komende tijd gaat de NVB op zoek naar de beste aanpak. "De NVB is er van overtuigd dat beschikbaarheid van cijfers van het economisch belang van het geïntegreerde netwerk van de Mainports, Greenports en Blueports onontbeerlijk is. De binnenhavenmonitor moet er dus komen!"