Nul emissie

0

Zeeschepen produceren wereldwijd per jaar een miljard ton kooldioxide. Het wordt de hoogste tijd dat ook die tak van transport zijn uitstoot vermindert. Ook het nieuwe contai­nerschip Ever Ace van de Taiwanese rederij Evergreen. Groengeverfde containers vervoeren volstaat niet. Net als de even zo (bijna) gloednieuwe Alphenaar moet de Ace gewoon helemaal elektrisch. 

Hij is natuurlijk wel wat groter. Op 8 na 24.000 TEU tegenover 104 in de Alphenaar die met twee batterijen van 1 TEU groot 120 kilometer ver kan varen. Afgaande op de tonnage zou voor de voortstuwing van de Ever Ace 823.000 kW nodig zijn, dus ruim 410 TEU van 2.000 kW. Hoe dat logistiek in z’n werk gaat, is me een raadsel, maar het lijkt me een kleine opoffering voor een schip met zoveel plek voor TEU’s. 

Maar dan die actieradius. Daar gaat het fout, want een zeeschip vaart al gauw 20.000 kilometer. Om dat elektrisch te kunnen doen, zijn er dus iets meer batterijen nodig, om precies te zijn 68.333. De truc is natuurlijk wel dat het opladen van die batterijen ook met zero emissie gebeurt, anders kun je net zo goed op stookolie blijven varen. Dat betekent energie opwekken met zonnecellen of met windmolens. Waterkrachtcentrales mogen ook. 

Moet je niet om lachen. Het water op de wereld is constant in beweging en die beweging kan heel veel energie opleveren, waar de schepen dan weer door kunnen varen over dat water. Hoe mooi kan een kringloop zijn. 

Ervan uitgaande dat alle container­schepen regelmatig die kant op moeten, zullen ze in China wellicht besluiten tot een extra Drieklovendam, die immers genoeg energie oplevert om al die batterijen op te laden (alsof die dam geen gevolgen heeft voor het milieu).

De oplettende lezer heeft echter al gezien dat er veel meer batterijen nodig zijn dan de capaciteit van een containerschip toelaat. Die vlieger gaat dus niet op. Geen extra dam in de Jangtsekiang. Voor de zeevaart moet iets anders worden bedacht om met nul emissie te kunnen varen. We horen het graag als het zo ver is. 

Tot die tijd is de binnenvaart wel op de goede weg. Al zijn er straks complete windmolenparken nodig voor het opladen van al die batterij­en. Maar de eerste stap is gezet; wat ZESpack doet, is geniaal. Alleen de naam al. Een briljante associatie, want je ziet onmiddellijk een wasbordje voor je, die typische blijk van gezond sporten en eten bij heren en dames die graag in de zomer hun buikspieren tonen. 

Voor de meeste anderen is een sixpack een door plasticfolie bij elkaar gehouden rijtje bierblikjes. Laat bier nou de lading zijn voor de Alphenaar. Dat kan geen toeval zijn.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.