In Noordrijn-Westfalen is men niet blij met de lange plan- en bouwtrajecten voor vaarwegprojecten. De verkeersminister van de deelstaat, Oliver Krischer, maakt zich sterk voor hogere budgetten.
Krischer zei dit tijdens de ledenvergadering van de BDB in Duisburg. Vooral het lange wachten op de Rijnverdieping zit hem dwars. Hij gaat dit aankaarten op de verkeersministersconferentie in oktober. Ook tijdens de bijeenkomst van alle Rijnoeverstaten op 4 mei wil Krischer duidelijk maken dat het vaarwegennet dringend moet worden gemoderniseerd. Daar is meer geld voor nodig dan de bondsregering momenteel ter beschikking stelt.
Vloot moderniseren
De binnenvaart staat volgens Krischer voor allerlei uitdagingen: klimaatverandering, maar ook digitalisering en personeelstekort. Voor NRW heeft de sector een hoge prioriteit. Binnenschepen vervoeren een kwart van alle goederen in de deelstaat en de vaarwegen hebben als enige nog capaciteit beschikbaar.
NRW wil de sector ondersteunen in zijn ontwikkeling. Zo subsidieert de deelstaat meerdere projecten rond autonoom varen. De deelstaat gaat ook mogelijkheden onderzoeken om de sector te helpen bij het moderniseren van de vloot.