Met bijna 69 miljoen ton goederenoverslag via zeevaart in 2021 groeide North Sea Port 9 procent ten opzichte van het eerste coronajaar 2020. De aan- en afvoer via de binnenvaart kende met een groei van eveneens 9 procent tot 60 miljoen zelfs een volledig herstel.
Al sinds het vierde kwartaal van 2020 is de heropleving zichtbaar. Met een goed 2021 achter de rug verwacht de Vlaams-Nederlandse havenbeheerder in dit jaar het coronaverlies volledig weg te werken.
Binnenvaart op peil
De overslag naar en uit binnenvaartschepen boekte in 2021 een volledig herstel: met 9 procent tot 59,7 miljoen ton. Het was voornamelijk de export die hier een vlucht nam (+14%). Zo komt de haven ruim boven het volume van vóór de start van de coronacrisis uit: 58,5 miljoen ton. De verhouding import-export is nu 41/59.
Bij de zeevaart zit North Sea Port met een overslag van 68,9 miljoen ton nog maar 4 procent onder het record van 2019. De import nam met 12 procent toe, de export met 1 procent. De verhouding import-export is nu 72/ 28.
Met een overslag via zeevaart van 68,9 miljoen ton en via binnenvaart van 59,7 miljoen ton registreert North Sea Port in 2021 een totale overslag van 128,6 miljoen ton tegenover 118,3 miljoen ton in 2020. Dat is dus ruim 10 miljoen ton meer.
Bulkhaven
North Sea Port is van oudsher een echte bulkhaven. Droge bulk neemt ook in 2021 meer dan de helft van de overslag via zeevaart voor zijn rekening: 53 procent. De 36,4 miljoen ton betekent een plus van 12 procent tegenover 2020.
Dit segment heeft zich in 2021 volledig hersteld en laat zelfs een groei zien ten opzichte van recordjaar 2019. Die groei zat onder meer bij bouwmaterialen, granen, steenkool, ijzererts en schroot.
Meer trailers
Het segment roll on-roll off is goed voor een aandeel van 5 procent: 3,6 miljoen ton, 37 procent meer dan in 2020. Ook hier is het aandeel gegroeid. Meer vervoer van trailers en staal zorgde voor de toename. Het aantal vervoerde auto’s bleef gelijk.
De vloeibare bulk was in 2021 goed voor bijna een kwart van de totale zeeoverslag: 16,7 miljoen ton was 3 procent meer dan een jaar eerder. De stijging was vooral te danken aan de overslag van plantaardige oliën en chemische producten.
Bananen niet meer in containers
Breakbulk heeft in Gent, Vlissingen en Terneuzen samen een aandeel van 14 procent: 9,5 miljoen ton. De stijging van 2 procent werd gemeten bij de overslag van cellulose, staal en bananen.
Containers tellen voor 4 procent mee. In gewicht was sprake van een afname van 3 procent, naar 2,6 miljoen ton. In TEU was er wel een stijging: met 27 procent naar 262.000 TEU. De daling deed zich onder meer voor door minder transport van bananen in containers; die kwamen nu in de vorm van break bulk naar North Sea Port.
Rusland
“Uitgedrukt naar goederensoorten zien we een toename bij de landbouwproducten, vaste minerale brandstoffen, ertsen, mineralen en bouwmaterialen, chemische producten, en voertuigen, machines, containers, trailers”, vat North Sea Port samen in een persbericht. “Een status quo is er te noteren bij de voedingsproducten, petroleumproducten, producten van de metaalindustrie en meststoffen.”
Rusland bleef voor de goederenoverslag via zeevaart de belangrijkste handelspartner, gevolgd door Brazilië, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Zweden. Europa is goed voor 61 procent van de handel.