- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"Noordrijn-Westfalen is havendeelstaat"

"Noordrijn-Westfalen is havendeelstaat"

- Advertentie -

Delen

Voor Noordrijn-Westfalen is vooral de Betuweroute, die de havens van Amsterdam en Rotterdam met het Roergebied verbindt, van groot belang." Dat zei deelstaatminister Harry Voigtsberger van Economische Zaken maandag 12 december in Berlijn op een parlementaire avond over transport en logistiek. Hij wil dat de Duitse federale regering in het Nationale Havenconcept rekening houdt met de grensoverschrijdende infrastructuurprojecten. 

"Noordrijn-Westfalen vormt het achterland en de verlengde kademuur voor de ZARA-havens (Zeebrugge, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen). Goede verkeersaansluitingen zijn essentieel voor de economische samenwerking. Wij kiezen voor trimodale oplossingen en goed functionerende logistieke ketens." Aldus Voigtsberger, die dus vooral de Betuweroute beangrijk vindt. hij doelde op de keer op keer uitgestelde aanleg van een extra spoor in Duitsland.

Rijn
Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam wees ook op de band tussen Rotterdam en de economisch belangrijkste Duitse deelstaat. Hij benadrukte echter juist het vervoer over water: "Voor ons in Rotterdam is Noordrijn-Westfalen door de verbinding over de Rijn vanouds een natuurlijke partner. Zonder de industrie en het bedrijfsleven daar en in de andere regio’s langs de Rijn, zou de Rotterdamse haven nooit die positie in Europa hebben bereikt die de haven vandaag de dag heeft. Dit willen wij met dit evenement in Berlijn duidelijk maken. Wij hebben veel aan het Duitse bedrijfsleven te danken.“
Dit bewijzen ook de cijfers over de goederenoverslag. Volgens onderzoeken van het Havenbedrijf Rotterdam werden in 2010 ongeveer 110 miljoen ton goederen in Rotterdam van en naar Duitsland overgeslagen. Hiervan was 72 miljoen ton afkomstig uit Noordrijn-Westfalen respectievelijk voor de industrie aldaar bestemd.

Binnenhavens
"Voor de industrie in Noordrijn-Westfalen is de haven van Rotterdam samen met de andere havens in het westen de toegangspoort tot de wereld. We hebben in onze deelstaat Noordrijn-Westfalen sterke binnenhavens en daarnaast meer naar het westen sterke zeehavens voor onze deur. Daaraan dankt onze export op de wereldwijde concurrentiemarkt zijn bestaan. Noordrijn-Westfalen is ook een havendeelstaat, dat is de boodschap van deze avond“, verklaarde Voigtsberger.
Hans Smits: "De aankondiging van de bondsregering om volgend jaar één miljard euro extra in de infrastructuur te investeren, is precies het goede signaal dat we in tijden van krapper wordende begrotingen nodig hebben. We zullen als Havenbedrijf Rotterdam ook zelf blijven investeren in de bereikbaarheid van onze haven, bijvoorbeeld door Maasvlakte 2 die op dit moment wordt aangelegd. Investeringen in de infrastructuur zijn investeringen in toekomstige groei.“ Met het oog op de gemeenschappelijke klanten is het zaak om in de toekomst samen met Noordrijn-Westfalen en de binnenhavens van die deelstaat de logistieke keten verder te optimaliseren, zo verklaarde Smits.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -