- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart maakt in Vlaanderen kans op 6 tot 7 miljoen ton aan bouwmaterialen

Binnenvaart maakt in Vlaanderen kans op 6 tot 7 miljoen ton aan bouwmaterialen

- Advertentie -

Delen

‘Build over Water’ start met het organiseren van transport van gepalletiseerde bouwmaterialen over water in Vlaanderen. Met dit initiatief willen het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) en sectororganisaties Feproma en Fema bekijken of het concept van regionale watergebonden distributiecentra een oplossing kan bieden voor de mobiliteitsproblematiek die de bouwsector ondervindt. Tijdens het project zullen zes fabrikanten deelnemen aan twintig proefvaarten. De eerste partij wordt vandaag, dinsdag 13 december 2011, geladen.

(foto’s VIM)

Een kwart van het Vlaamse vrachtverkeer heeft te maken met de bouwsector. “Jaarlijks worden over de Belgische wegen ruim 60 miljoen ton gepalletiseerde goederen vervoerd”, aldus Hilde Crevits, de Vlaamse minister van Openbare Werken en Mobiliteit. “In het segment van de bouwmaterialen alleen al zou er een reëel potentieel zijn van 6 à 7 miljoen ton goederen per jaar die in aanmerking komen voor een modal shift van de weg naar de waterweg. Binnenkort is er een steunmaatregel van kracht om palletvervoer via de binnenvaart te stimuleren.”

Genk
Gedurende de looptijd van het project ‘Build over Water’ stellen De Haven van Genk en logistiek dienstverlener Despriet (Harelbeke) hun watergebonden terreinen, infrastructuur en rollend materieel ter beschikking. Zes deelnemende fabrikanten (CBR, Coeck, Eternit, Gyproc, Wienerberger en Xella) leveren hun goederen tot aan de kade, waarna de materialen over water naar het depot van de bestemde regio vervoerd worden, vanwaar de klanten de goederen naar hun eindbestemming zullen brengen.
Ship-it, Robema en JoGo Shipping voeren de proefvaarten uit. Logistiek adviesbureau Phidan zal de volledige operatie begeleiden. NV De Scheepvaart en Waterwegen & Zeekanaal zijn betrokken als strategische partners.

Distributie-analyse
Parallel aan het project zorgt het VIM voor een analyse van de stromen van bouwmaterialen in Vlaanderen en voert het een haalbaarheidsstudie uit voor een economische activiteit die zich op termijn zelf zou moeten bedruipen. Daarnaast bekijkt het VIM waar in Vlaanderen watergebonden distributiecentra gewenst zijn om de mobiliteit en efficiëntie van de bouwmaterialenproducenten, handelaars en aannemers te verbeteren.

Distribouw
‘Build over Water’ sluit aan bij het project Distribouw, waarmee NV De Scheepvaart en Waterwegen & Zeekanaal in 2015 de uitbouw van een netwerk van multimodale distributie- en consolidatiecentra voor bouwmaterialen willen realiseren. Als de evaluatie positief uitpakt kan ‘Build over Water’ opgeschaald worden over heel Vlaanderen. Dat brengt dan tal van kansen met zich mee voor de ontwikkeling van innovatieve duurzame mobiliteitsoplossingen waar zowel de bouw als de binnenvaart van profiteren zo verwachten de betrokken partijen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -